امروزه فقط ۸ ثانیه برای جلب توجه مخاطب زمان دارید! زمان کوتاهی است؛ درست است؟ اینفوگرافیک بهترین روش برای جلب توجه فوری مخاطبان است. همه ما در طول روز اطلاعات زیادی را به خورد مغزمان می‌دهیم. همین الان سوالات زیر را از خود بپرسید:

چه نوع محتوا و اطلاعاتی را بیشتر به یاد می‌آورید؟

چه نوع محتوایی شما را بیشتر جذب می‌کند؟

با پاسخ‌دادن به این سؤالات‌، می‌توانید به روشنی نتیجه بگیرید که مطالب به یاد ماندنی و جذاب، بصری هستند. بله، اکنون وقت اینفوگرافیک است.

چرا تصاویر بهتر ارتباط برقرار می‌کنند؟

تقریباً ۶۵٪ از انسانها یادگیرنده بینایی هستند و ۹۰٪ از اطلاعات توسط مغز انسان از طریق تصاویر دریافت می‌شوند.

 از آنجا که ۴۰٪ از کل الیاف عصبی ما به مغز مرتبط و به شبکیه متصل هستند، مغز انسان قادر است به طور همزمان تصاویر را پردازش کند. مغز انسان اطلاعات بینایی را ۶۰،۰۰۰ برابر سریعتر از متن پردازش می‌کند!

چرا اینفوگرافیک؟

فرآیند خواندن پیچیده و کند است؛ در حالی که تصاویر در کمتر از ۰٫۰۱ ثانیه پردازش می‌شوند! به منظور بهبود ارتباط و ایجاد اعتماد بین یک کسب و کار و مشتریان، اینفوگرافیک انتخاب درستی برای همه کسب و کارهاست.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک یک پرتره “اطلاعات” و “گرافیک” است. اینفوگرافیک نمایش تصویری از اطلاعات است که قصد دارد داده‌ها را در نگاه اول به راحتی قابل فهم کند.

دلایل محبوبیت اینفوگرافیک

در سالهای اخیر اینفوگرافیک‌ها به ابزاری محبوب تبدیل شده‌اند. چند دلیل محبوبیت آنها عبارتنداز:

  • اینفوگرافیک‌‌ها با ساده‌کردن موضوعات پیچیده و تنظیم آن در قالب قابل هضم برای مغز انسان، مخاطبان زیادی پیدا کرده است.
  • اینفوگرافیک‌ها به دلیل داشتن ویژگی روایت‌گری و قصهگویی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است، هر اینفوگرافیک روایتگر یک داستان است.   
  •   در تمام کسب و کارها می‌توان از اینفوگرافیک استفاده کرد. اینفوگرافیک‌ها ترکیب کاملی از داده‌ها و طراحی هستند. استفاده از تصاویر در اینفوگرافیک‌ها آنها را به ابزارهای ارتباط تصویری قدرتمند تبدیل می‌کند. یک اینفوگرافیک ۳۰ برابر بیشتر از یک مقاله کاملاً متنی قابل خواندن است! به همین دلیل است که افراد توجه بیشتری به مطالب با تصاویر دارند.

ابزارهای اینفوگرافیک

  • متن: اینفوگرافیک از متن استفاده می‌کند و می‌تواند ابزاری قدرتمند برای نمایش داده‌ها، توضیح مفاهیم، ساده‌سازی ارائه، نقشه‌برداری در روابط و نمایش روندها باشد.
  • تصاویر: استفاده از تصاویر می‌تواند درک آن را بسیار ساده‌تر کند. اینفوگرافیک‌ها دید سطح بالایی از مجموعه داده‌های بزرگ را فراهم می‌کنند که هضم آنها را در نگاه اول آسان‌تر می‌کند. آنها به انتقال اطلاعات به صورت كاملاً جمع و جور كمك می‌كنند.

آیا اینفوگرافیک موضوع جدیدی است؟

اینفوگراف‌‌ها اولین وسیله ارتباط کتبی بودند که توسط نقشه‌های غار و زبان‌هایی مانند هیروگلیف‌های مصر باستان به تصویر کشیده شده است.در نتیجه موضوع جدیدی نیست بلکه به خاطر گسترش اینترنت و وسایل ارتباط جمعی بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک به اشکال مختلفی ارائه می‌شود. آنها بر اساس هدف، انواع اشیاء مورد استفاده و جریان اطلاعات طبقه‌بندی می‌شوند. توجه داشته باشید که لزوما یک اینفوگرافیک همیشه در یک دسته خاص قرار نمی‌گیرد. در واقع، بیشتر اینفوگرافیک‌ها ترکیبی از انواع مختلف اینفوگرافیک‌ها هستند. نوعی را انتخاب کنید که از ابهام جلوگیری می‌کند و به خواننده کمک می‌‌کند اطلاعات و دیدگاه‌های ارزشمند را دریافت کند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع اینفوگرافیک

  • هدف : آیا می‌خواهید بزرگترین و کوچک‌ترین مقادیر را در یک مجموعه داده نشان دهید؟ آیا هدف شما نشان دادن تغییرات و روندها در طول زمان است؟ آیا شما مایل به نشان‌دادن رابطه بین ارزشهای مختلف هستید؟
  • مخاطب: مخاطب شما هم اهمیت دارد. به عنوان مثال، مناسب‌بودن یک نوع اینفوگرافیک بسته به اینکه آیا این اینفوگرافیک به اعضای هیئت مدیره شرکت یا مدیران سطح متوسط ​​آن ارائه می‌شود، متفاوت است. اعضای هیئت مدیره احتمالاً فقط می‌خواهند نکات برجسته اصلی را ببینند.
  •  داده‌ها: عامل دیگر تاثیرگذار در انتخاب نوع اینفوگرافیک، داده‌های شماست. سعی کنید با توجه به داده‌هایتان اینفوگرافیک مناسب را طراحی کنید.در این آموزش ما ۱۰ نوع پرکاربرد اینفوگرافیک را معرفی می‌کنیم.

۱- اطلاع‌رسان

اینفوگرافیک‌های اطلاع‌رسان روی چندین مجموعه داده و آمار مهم متمرکز است. آنها غالباً دارای تجسم‌های مختلف داده‌ای هستند که برای پشتیبانی از یک موضوع مشترک طراحی شده‌اند. گرافیک ممکن است توسط آیکون‌ها، اشکال، رنگ‌ها و سایر عناصر بصری بهبود یابد، اما در کل، تأکید بر کلمات است.