در هر موقعیت و جایگاهی که هستید حتما برایتان پیش آمده است که به یک طراح گرافیک پروژه ای سپرده باشید یا خودتان طراح گرافیک هستید و پروژه های گرافیکی مختلفی را انجام می دهید. برای اینکه نتیجه نهایی یک طرح گرافیکی ، ایده آل به نظر برسد ، رعایت مجموعه ای از نکات و استانداردها الزامی می‌باشد که هر یک از این موارد، با یادگیری اصول و کسب تجربه بهتر خواهند شد.

به علاوه اگر کارفرما و طراح هر دو این اصول و استانداردها را بشناسند سریع تر به زبان مشترک می رسند و در نهایت به نتیجه ای مطلوب و یک طرح گرافیکی حرفه ای خواهند رسید.  بارها دیده ایم کارفرمایان درخواست هایی از طراح دارند که مغایر با اصول حرفه ای طراحی گرافیکی است و یا طراح نمونه کاری به کارفرما ارائه می دهد که این استانداردها را رعایت نکرده است.

در این مقاله سعی داریم تمام مواردی که باید رعایت شود تا یک طرح گرافیکی قابل قبول و حرفه ای باشد را مطرح کنیم و به شما آموزش دهیم چطور یک فایل گرافیکی را به درستی ویراستاری کنید. چه کارفرما باشید چه طراح می توانید از این اصول برای ارزیابی محتواهای گرافیکی بهره بگیرید.

اصول استاندارد و اساسی در طراحی گرافیک که در این مقاله با آن‌ها آشنا می شوید ، در تمامی طرح‌های گرافیکی مثل پوستر، ست اداری، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، تراکت، مجله، اینفوگرافیک، فایل ارائه، موشن گرافیک، لوگو و… دخیل هستند و باید رعایت شوند. در بعضی طراحی ها نیز به طور خاص استانداردهایی وجود دارد که به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

۱- پیام اصلی

تمامی طرح های گرافیکی به دنبال یک هدف طراحی می شوند. شما به عنوان کارفرما یا طراح باید بدانید این هدف چیست و قرار است چه تاثیری بر مخاطب بگذارد. اولین چیزی که باید به عنوان ویراستار بصری به آن دقت کنید این است که آیا پیام اصلی محتوا و اطلاعات شما متناسب با مخاطب و هدف به درستی از طرح دریافت می شود؟!

۲- حاشیه های امن

چه محتوای گرافیکی شما در نهایت چاپ شود و چه در فضاهای دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد، باید مقداری حاشیه بدون محتوای مهم دورتادور طرح باشد. در صورتیکه فایل برای چاپ ارسال شود ممکن است در برش کاغذ چند میلی متر از طرح شما از دست برود بنابراین همیشه باید فضایی را برای این اتفاق در نظر بگیرید. اگر هم فایل شما برای قرارگیری در فضاهای دیجیتال استفاده می شود برای زیبایی بصری طرح باید این فضای خالی را رعایت کنید. پس قبل از اینکه طرح گرافیکی را تایید یا ارسال کنید به حاشیه های طرح دقت کنید.