مس برای بیش از ۱۰۰۰۰ سال توسط تمدن مورد استفاده قرار گرفته است و از زمان های اولیه ضایعات شده است. از آنجایی که در طی ضایعات تجزیه نمی شود، مس مورد استفاده امروزی می تواند هزاران سال پیش برای اولین بار به اشیا تبدیل شود. مس توسط کلکسیونرهای ضایعات فلزی و کسب و کارهای ضایعات ضایعات بسیار ارزشمند است. فلز غیر آهنی بهترین رسانای الکتریسیته به جز نقره است. این رسانایی الکتریکی و حرارتی، همراه با ویژگی‌های شکل‌پذیری و چکش‌خواری بالا، آن را به یکی از فلزات مورد تقاضا در صنعت تبدیل می‌کند که تنها توسط آهن و آلومینیوم تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

استفاده از مس در تاریخ

مس بیش از ۱۰۰۰۰ سال است که توسط مردم استفاده و ضایعات می‌شود و آویزی متعلق به حدود ۸۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در شمال عراق کنونی پیدا شده است. در حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مس به عنوان جایگزینی برای سنگ ظاهر شد و تا ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مصریان مس را گرم می کردند و به شکل شکل می ریختند. در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد، با کشف فرآیند ذوب سنگ معدن، فن آوری پردازش مس به رشد خود ادامه داد و مقدمه عصر برنز را تشدید کرد.

جزیره سرو دریای مدیترانه منبع مسی بود که رومیان باستان از آن استفاده می کردند. آنها سنگ معدن بسیار مورد علاقه را “aes Cyprium” نامیدند که به انگلیسی به عنوان “فلز قبرس” ترجمه می شود. این نام به cyprium خلاصه شد و بعداً cyprium به coprum تغییر یافت. این اصطلاح اخیر پیدایش کلمه انگلیسی «مس» بود.

اهمیت زیست محیطی ضایعات مس

مس یک عنصر کمیاب ضروری است که برای سلامت گیاهان و حیوانات ضروری است. قرار گرفتن در معرض بیش از حد متوسط ​​مس با خطرات سلامتی مرتبط نیست.

مانند سایر فلزات، ضایعات مس مزایای زیست محیطی قابل توجهی دارد. اینها شامل انحراف زباله جامد، کاهش انرژی مورد نیاز برای پردازش، و حفاظت از منابع طبیعی است. برای مثال، انرژی مورد نیاز مس ضایعاتی ۸۵ تا ۹۰ درصد کمتر از فرآوری مس جدید از سنگ معدنی بکر است. از نظر حفاظت، مس یک منبع تجدید ناپذیر است، اگرچه تنها ۱۲ درصد از ذخایر شناخته شده مصرف شده است. گمان می رود ذخایر مس شناخته شده ایالات متحده در مجموع ۱٫۶ میلیارد تن متریک باشد که تولید آن در آریزونا، یوتا، نیومکزیکو، نوادا و مونتانا متمرکز شده است.
حدود ۹۹ درصد تولیدات داخلی از ۲۰ معدن تولید می شود.

یک چالش محیطی در حال ظهور برای مس، استفاده از آن در تولید روزافزون محصولات الکتریکی است که هنوز نرخ ضایعات پایینی را تجربه می‌کنند. با این حال، این روند از طریق ابتکارات ضایعات الکترونیک در حال تغییر است.

اهمیت اقتصادی ضایعات مس

ایالات متحده که بلافاصله پس از شیلی در تولید مس قرار دارد، تا حد زیادی در تامین مس خودکفا است. ایالات متحده تقریباً ۸ درصد از تولید مس جهان را تولید می کند. با این حال، تقریبا نیمی از تولید مس ایالات متحده از مواد ضایعاتی حاصل می شود. در سال ۲۰۱۰، ضایعات‌کنندگان ایالات متحده ۱٫۸ میلیون تن مس را برای مصارف داخلی و صادرات فرآوری کردند، که پس از آلومینیوم در میان فلزات غیرآهنی، که شاهد ۴٫۶ میلیون تن ضایعات بود، در رتبه دوم قرار داشت.

کمی بیش از نیمی از ضایعات مس ضایعاتی، ضایعات ضایعات جدید شامل تراشه ها و تراشکاری ماشینی است، و بقیه ضایعات قدیمی پس از مصرف مانند کابل برق، رادیاتورهای قدیمی و لوله لوله کشی هستند.

کجا مس برای ضایعات پیدا کنیم

برای کلکتور ضایعات، یک منبع مهم ضایعات کابل برق، چشمک زن مسی، رادیاتورهای قدیمی و کارهای لوله کشی است. مس از ساختمان ها بسیار مهم است و محتوای آن در زیر تخمین زده می شود:

۱٫ در خانه ها (تخمین برای یک خانه ۲۱۰۰ فوت مربعی)

۱۹۵ پوند – سیم ساختمان
۱۵۱ پوند – لوله لوله کشی، اتصالات، شیرها
۲۴ پوند – کالاهای برنج لوله کش
۴۷ پوند – لوازم داخلی
۱۲ پوند – سخت افزار سازندگان
۱۰ پوند – سیم و لوله دیگر
۲٫ در آپارتمانی به مساحت ۱۰۰۰ فوت مربع

۱۲۵ پوند – سیم ساختمان
۸۲ پوند – لوله لوله کشی، اتصالات، شیرها
۲۰ پوند – کالاهای برنجی لوله کش
۳۸ پوند – لوازم داخلی
۶ پوند – سخت افزار سازندگان
۷ پوند – سیم و لوله دیگر
۳٫ در لوازم مسکونی:

۵۲ پوند – کولر یونیتی
۴۸ پوند – پمپ حرارتی واحد
۵٫۰ پوند – ماشین ظرفشویی
۴٫۸ پوند – یخچال/فریزر
۴٫۴ پوند – لباسشویی
۲٫۷ پوند – رطوبت گیر
۲٫۳ پوند – دفع کننده
۲٫۰ پوند – خشک کن لباس
۱٫۳ پوند – محدوده
خلوص مس و ضایعات
انجمن توسعه مس خاطرنشان می کند که اگر مس با مواد دیگری مانند قلع یا لحیم کاری ترکیب شود، استفاده از آن در کاربردهایی که قلع یا سرب مورد نیاز است، مانند فلزات تفنگی یا برنز، به جای حذف این فلزات از طریق پالایش، مقرون به صرفه تر است. . قراضه ای از این نوع قیمت کمتری نسبت به مس غیر آلوده دارد. به نقل از انجمن توسعه مس، در جایی که آلودگی “فراتر از حد قابل قبول” گسترش یافته است، برای بازیابی مس خالص، پالایش مجدد ضروری است.

خرید ضایعات مس

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چقدر زباله دور می ریزید و چه اتفاقی برای آن می افتد؟ بیشتر زباله ها به سوراخ های روی زمین (محل دفن زباله) برده می شوند و با خاک پوشانده می شوند. مکان های دفن زباله رو به اتمام است و جایگزین آن، که ساخت نیروگاه های سوزاندن است، نزد ساکنان محلی محبوبیت ندارد.

قانون اتحادیه اروپا در قالب مالیات دفن زباله که قرار است در سال ۲۰۱۰ وضع شود، مقامات محلی را مجبور می کند تا در مورد ضایعات اقدام کنند، زیرا آنها (و این بدان معناست که ما) باید برای هر تن زباله دفن شده تا ۲۰۰ پوند بپردازیم. از حداکثر حد تعیین شده تجاوز می کند.

سه R نکات کلیدی هستند که باید به خاطر بسپارید:

میزان ضایعات را کاهش دهید
تا حد امکان دوباره استفاده کنید
زمانی که اشیا دیگر مورد نیاز نیستند، ضایعات کنید
اطلاعات زیادی برای کار با کاغذ، شیشه، قوطی نوشیدنی و پلاستیک در دسترس است، اما در مورد مس و اقلام حاوی مس نسبتاً کم است. مهم است که آلیاژهای مس/م ضایعات شوند و در ادامه یک نمای کلی از نحوه انجام این کار ارائه می شود.

ضایعات مس و استفاده مجدد

کاهش: محصولات مسی سایش سختی دارند و برای مدت طولانی دوام می‌آورند و اغلب پس از جایگزین شدن با مدل‌های جدیدتر، همچنان کار می‌کنند.
استفاده مجدد: کالاهایی مانند تلفن همراه، ماشین لباسشویی و اجاق گاز که هنوز در حال کار هستند، می توانند برای استفاده مجدد به دیگران منتقل شوند.
ضایعات: ضایعات حاوی مس مانند WEEE (ضایعات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی)، کابل‌های برق ، شیرهای قدیمی، لوله‌های لوله‌کشی مسی و ضایعات حاصل از تولید و ساخت مس/آلیاژ مس جمع‌آوری، برچیده و دسته‌بندی می‌شوند. ذوب، ریخته‌گری و ساخت محصولات جدید مس به دنبال آن است.
در اروپا، ۴۱ درصد از تقاضای ما برای مس از طریق ضایعات تامین می شود.

مزایای ضایعات مس

مزایای اقتصادی و زیست محیطی ضایعات مس در زیر آورده شده است و ماهیت پایدار مس را نشان می دهد:
محیط زیست
در طول استخراج و تصفیه (تصفیه) مس، گرد و غبار و گازهای زائد مانند دی اکسید گوگرد تولید می شود که ممکن است اثرات مضری بر محیط زیست داشته باشد. اگرچه این اثرات مضر توسط تولیدکنندگان مس به حداقل می رسد (دی اکسید گوگرد جذب شده و برای تولید اسید سولفوریک استفاده می شود)، با ضایعات، گازهای مضر کمی منتشر می شود.
هزینه های دفن زباله
اشیاء مس و آلیاژ مسی که ضایعات نمی شوند ممکن است در حفره های زمین ریخته شوند – به این حالت دفن زباله می گویند. این حفره ها به سرعت در حال پر شدن هستند و با کمیاب شدن آنها، دفن زباله به گزینه ای بسیار گران برای دفع زباله (هر ماده ای) تبدیل می شود.
صرفه جویی در انرژی
برای استخراج مس از سنگ معدن مس انرژی مورد نیاز تقریباً ۱۰۰ GJ/ton است. ضایعات مس انرژی بسیار کمتری مصرف می کند، حدود ۱۰ GJ/تن، که تنها ۱۰ درصد انرژی مورد نیاز برای استخراج است. این صرفه جویی در انرژی منجر به حفظ ذخایر ارزشمند نفت، گاز یا زغال سنگ می شود و میزان CO 2 آزاد شده در جو را کاهش می دهد.
حفاظت از سنگ معدن مس
تا به امروز تنها حدود ۱۲ درصد از منابع شناخته شده مس استخراج شده است. با این حال سنگ معدن مس یک منبع محدود است و حفظ سنگ معدن با ضایعات منطقی است.
اقتصاد
ضایعات مس قدیمی ارزان تر از استخراج و استخراج مس جدید است. مس ضایعاتی تا ۹۰ درصد هزینه مس اصلی ارزش دارد. ضایعات به کاهش هزینه محصولات مس کمک می کند.