ایمیل مارکتینگ اینباند یا outbound

یکی از موارد بحث برانگیز در دنیای مارکتینگ و در بین بازاریابان، این است که بازاریابی ایمیلی درون‌گرا است یا برون‌گرا؟

اصطلاح درون‌گرا (Inbound) و برون‌گرا (Outbound) در علم بازاریابی آشنا هستند. در بازاریابی درون‌گرا یا اینباند، رابطه بین مشتری و کسب و کار از طرف خود کسب و کار تعیین می‌شود. اما در بازاریابی برون‌گرا یا اوت باند، این ارتباط از طرف مشتری شکل می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید، بازاریابان از روش‌های متنوعی برای مارکتینگ محصول یا خدمات استفاده می‌کنند. برخی از رایج‌ترین شیوه‌های بازاریابی را می‌توان در بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خلاصه کرد. معمولاً در اکثر این روش‌های بازاریابی می‌توان مفهوم درون‌گرا یا برون‌گرا بودن را دید. اما بحث اصلی ما درباره اینباند یا اوت باند بودن ایمیل مارکتینگ است.

برای این که بتوانیم این موضوع را به شکل دقیق‌تری بررسی کنیم، می‌توانیم از چند مثال مشهود استفاده کنیم. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد بازاریابی ایمیلی درون‌گرا و برون‌گرا نیاز داشته و می‌خواهید با نحوه استفاده از این شیوه بازاریابی بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

کلیک کنید: ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا یکی از شیوه‌های مارکتینگ است که مشتریان را از طریق محتواهای کاربردی جذب می‌کند. مقالات مفید در وبلاگ، محتوای شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و اینفوگرافیک‌ها، از جمله ابزارهای این نوع از بازاریابی هستند. بازاریابی ایمیلی نیز از ایمیل به عنوان ابزار اصلی مارکتینگ استفاده می‌کند. شما از قبل آدرس ایمیل مشتریان و مخاطبان را دریافت کرده و از این طریق با آن‌ها در ارتباط هستید. داده‌های آماری نشان می‌دهد که میزان اثرگذاری این نوع از بازاریابی بسیار بالا است. با این تفاسیر، بازاریابی ایمیلی درون‌گرا را چطور می‌توان تعریف کرد؟

در بازاریابی ایمیلی درون‌گرا یا اینباند، مشتریان به وسیله محتوای ارزشمند و متناسب با تجربه آن‌ها جذب می‌شوند. ایمیل‌های اینباند به کسانی ارسال می‌شوند که به محصولات شما علاقه‌مند بوده و جزو مشترکان دریافت ایمیل شما هستند. ارسال خبرنامه‌ها، کدهای تخفیف مشتریان ثابت و … از این قبیل ایمیل‌ها هستند.

اما بازاریابی ایملی می‌تواند برون‌گرا نیز باشد. برای درک بهتر بازاریابی ایمیلی اینباند و اوتباند، آن‌ها را از سه جنبه متفاوت بررسی می‌کنیم. این سه فاکتور عبارت است از:

  • مخاطب و میزان تعامل
  • دسترسی و سرعت اثربخشی
  • هزینه

کلیک کنید: بازاریابی درونگرا (اینباند مارکتینگ) چیست؟

مخاطب و میزان تعامل در بازاریابی ایمیلی درون‌گرا

پیروی از قیف بازاریابی، یکی از ویژگی‌های اصلی بازاریابی ایمیلی درون‌گرا است. یعنی برای هر مرحله از مارکتینگ و جذب مشتری، یک استراتژی محتوا وجود دارد. این مراحل شامل جذب مخاطبان جدید، تبدیل آن‌ها به مشتری و در نهایت تبدیل آن‌ها به مشتری ثابت است.

در اولین مرحله، باید از طریق وبلاگ، SEM و یا شبکه‌های اجتماعی به افزایش آگاهی از برند بپردازید. در مرحله دوم مشتریان علاقه خود را ابراز کرده و در لیست مشترکان وب‌سایت و یا دنبال‌کنندگان پلتفرم‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. این همان مرحله‌ای است که بازاریابی ایمیلی درون‌گرا قرار می‌گیرد. مشتریان با دریافت ایمیل از طرف شما، برای ادامه تعامل با شما ترغیب می‌شوند.

دسترسی و سرعت اثربخشی در بازاریابی ایمیلی اینباند

در استراتژی بازاریابی ایمیلی اینباند یا درون‌گرا، هدف اصلی بر جذب مخاطب است. محتواهای شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ و … این استراتژی را تکمیل می‌کنند. اما باید بدانید که این فرآیند زمان‌بر است. پس می‌بینیم که اگرچه دسترسی به مخاطبان در بازاریابی ایمیلی درون‌گرا ساده است، اما سرعت اثربخشی آن می‌تواند کم باشد. این روند برای بازاریابی ایمیلی برون‌گرا سریع‌تر است.

هزینه بازاریابی ایمیلی Inbound

هزینه بازاریابی ایمیلی Inbound و Outbound تغییر زیادی در روند آن‌ها ایجاد نمی‌کند، اما تفاوت‌هایی برای هریک دارد. معمولاً هزینه‌ها در بازاریابی ایمیلی اینباند تا ۶۲ درصد نسبت به اوت باند کمتر است. این تفاوت هزینه‌ها به دو دلیل است. اولین دلیل این است که در نوع درون‌گرا ROI بالاتر است. دلیل دوم این است که معمولاً مشتریان کمتری در لیست دریافت ایمیل از طریف شما ثبت‌نام می‌کنند. هرچه تعداد مشترکان دریافت ایمیل کمتر باشند، هزینه بازاریابی ایمیلی کمتر می‌شود.

ایمیل مارکتینگ اینباند یا outbound

بازاریابی ایمیلی برون‌گرا

در تعریف بازاریابی برون‌گرا می‌توان گفت که شامل ارتباط با هر مخاطبی است که احتمالاً با محصول یا خدمات شما ارتباط برقرار می‌کند. از آنجایی که این شیوه بازاریابی مخاطبان را بدون در نظر گرفتن فاکتورهای خاصی انتخاب می‌کند، مختل کننده است. مواردی از جمله تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای شهری، تبلیغات رادیویی، بازاریابی تلفنی و … از این دسته هستند. ایمیل‌های برون‌گرا نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

با تعریف مارکتینگ برون‌گرا، بازاریابی ایمیلی برون‌گرا را چگونه می‌توان تعریف کرد؟

بازاریابی ایمیلی برون‌گرا به معنای ارسال ایمیل به مخاطبانی است که هنوز به مشتری تبدیل نشده‌اند. افرادی که این ایمیل‌ها را دریافت می‌کنند، در واقع از قرار گرفتن در لیست ایمیل شما اطلاعی ندارند. به همین دلیل دریافت این ایمیل‌ها برای مخاطبان ناخواسته بوده و به همین دلیل می‌تواند مخرب باشد.

مانند بازاریابی ایمیلی درون‌گرا، نوع برون‌گرا را نیز از سه منظر متفاوت بررسی می‌کنیم.

مخاطب و میزان تعامل در بازاریابی ایمیلی برون‌گرا

اصلی‌ترین تفاوت بین بازاریابی ایمیلی برون‌گرا و درون‌گرا، در نحوه قرار دادن مخاطبان و تعامل با آن‌ها است. برخلاف نوع درون‌گرا که مشتریان فعلی را هدف قرار می‌دهد، در بازاریابی ایمیلی برون‌گرا نیازی به آنالیز مخاطبان ندارید. همچنین نیازی نیست که مخاطبان شما از قبل اجازه دریافت ایمیل را به شما داده باشند.

در واقع هدف اصلی این نوع از بازاریابی ایمیلی این است که شما بدون توجه به علایق مخاطبان، بیشترین تعداد ممکن مشتری را به دست آورید. در واقع در بازاریابی ایمیلی Inbound، برخلاف بازاریابی ایمیلی برون‌گرا، تعامل بیشتری با مخاطب خواهید داشت.

دسترسی و سرعت اثربخشی در بازاریابی ایمیلی اوتباند

برخلاف میزان تعامل، دسترسی و سرعت اثربخشی در بازاریابی ایمیلی اوتباند بالاتر است. در این شیوه از بازاریابی ایمیلی، در زمان کوتاه‌تری می‌توانید دسترسی بیشتری به مخاطبان پیدا کنید. در این روش بازاریابان تا حد امکان لیست ایمیل بزرگ‌تری داشته و این مسئله به معنای دسترسی به طیف گسترده‌تری از مخاطب است.

هزینه بازاریابی ایمیلی Outound

هزینه بازاریابی ایمیلی Outbound یا برون‌گرا به مراتب بیشتر است. اکثر پلتفرم‌های ارسال ایمیل انبوه هزینه خدمات را برحسب تعداد اعضای لیست ایمیل تعیین می‌کنند. در نتیجه هرچه تعداد تعداد دریافت کنندگان ایمیل بیشتر باشد، هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

کلیک کنید: بازاریابی برونگرا (اوتباند مارکتینگ) چیست؟

تفاوت بازاریابی ایمیلی درون‌گرا و برون‌گرا

برای ایجاد استراتژی ایمیل مارکتینگ موفق، باید بتوانید تفاوت بازاریابی ایمیلی درون‌گرا و برون‌گرا را درک کنید. به طور خلاصه، مخاطبان هدف در بازاریابی ایمیلی درون‌گرا مشتریان ثابت شما هستند که نسبت به محصول یا خدماتی علاقه نشان داده‌اند. اما در بازاریابی ایمیلی برون‌گرا، لیست ایمیل بدون توجه به علاقه مخاطبان تنظیم می‌شود. برای ایجاد یک استراتژی ایمیل مارکتینگ موفق، باید بتوانید تفاوت‌های اصلی این دو روش را درک کنید.

تفاوت بازاریابی ایمیلی درون‌گرا و برون‌گرا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • مخاطب و تعامل: در بازاریابی ایمیلی درون‌گرا لیست مخاطبان ایمیل شامل افراد کمی است. در حالی در بازاریابی ایمیلی برون‌گرا تعداد این افراد زیاد است.
  • دسترسی و سرعت اثربخشی: بازاریابی ایمیلی برون‌گرا معمولاً دسترسی به افراد بیشتری را فراهم کرده و سرعت اثربخشی بیشتری دارد.
  • هزینه‌ها: در بازاریابی ایمیلی درون‌گرا به علت تعداد کم دریافت کنندگان ایمیل و همچنین افزایش بازگشت سرمایه (ROI)، هزینه‌ها کمتر است. اما در نوع برون‌گرا به دلیل افزایش تعداد ایمیل‌ها، هزینه نیز بیشتر می‌شود. همچنین بسیاری از دریافت کنندگان به ایمیل توجه نمی‌کنند و همین موضوع ROI را به شدت پایین می‌آورد.

این سه مورد، از اصلی‌ترین تفاوت‌های بازاریابی ایمیلی درون‌گرا و برون‌گرا هستند. در ادامه به بررسی مثال‌هایی برای درک بهتر این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

مثال‌های بازاریابی ایمیلی Inbound

برای بررسی مثال‌های بازاریابی ایمیلی Inbound می‌تواند به Inbox ایمیل خود نگاهی بیاندازید. اگر در زمان خرید از یک وب سایت و یا عضویت در آن آدرس ایمیل خود را وارد کرده باشید، احتمالاً نمونه‌هایی از این ایمیل‌ها را دریافت کرده‌اید. کسب و کارهایی که قصد دارند با مشتریان خود در تعامل باشند، از این استراتژی استفاده می‌کنند. آن‌ها ایمیل‌هایی را برای مشتریان ارسال می‌کنند تا آن‌ها را حفظ کرده و به خریدهای بعدی ترغیب کنند.

برخی از مثال‌های بازاریابی ایمیلی Inbound یا درون‌گرا را در ادامه می‌بینیم.

ایمیل خوشامدگویی

ایمیل خوشامدگویی احتمالاً اولین ایمیلی است که از طرف یک کسب و کار دریافت می‌کنید. تنها چند دقیقه بعد از این که در یک وب سایت ثبت نام می‌کنید، احتمالاً این ایمیل را دریافت خواهید کرد. پیام‌هایی که در این نوع ایمیل‌ها دکر می‌شود معمولاً می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • تشکر از اشتراک در وب سایت
  • معرفی کسب و کار
  • تعیین خدمات ارائه شده
  • دعوت به اقدام

ایمیل سبد خرید رها شده

زمانی که شما فرآیند خرید را به هر دلیلی در نیمه رها می‌کنید، ایمیل سبد خرید رها شده را دریافت می‌کنید. این نوع ایمیل را ممکن است یک ساعت بعد از خرید ناموفق، یک روز و یا سه روز بعد دریافت کنید. معمولاً تصویر کالای انتخاب شده نیز در ایمیل سبد خرید رها شده قرار داده می‌شود. حتی گاهی یک پیشنهاد خرید و یا تخفیف برای همان کالا را در ایمیل دریافت می‌کنید.

ایمیل بهترین محصولات

در ایمیل انتخابی شما بهترین محصول و یا خدماتی را که ارائه می‌کنید، در محتوای ایمیل قرار می‌دهید. این نوع ایمیل‌ها معمولاً تصاویر، لینک و یا توضیحات کافی از محصول را در خود دارند.

ایمیل پروموشن

همان طور که از نام ایمیل پروموشن مشخص است، هدف آن تنها پروموت کردن محصولات شماست. محتوای این نوع ایمیل‌ها برای تضمین فروش محصول یا خدمات است. این نوع ایمیل همچنین برای حفظ مشتریان و برای افزایش آگاهی از برند نیز بسیار مفید خواهد بود. ایمیل‌های تبلیغاتی همیشه شامل CTA هستند و مشتریان را به خرید ترغیب می‌کنند.

ایمیل اطلاع از موجودی محصول

اغلب کسب و کارهای آنلاین این امکان را برای مشتری فراهم می‌کنند تا در صورت موجود شدن محصولات تمام شده، به آن‌ها اطلاع دهند. ایمیل اطلاع از موجودی محصول زمانی که فروشنده محصول را در انبار موجود کند، ارسال می‌شود. محتوای این نوع ایمیل‌ها روی یک محصول خاص و مورد علاقه شما تمرکز دارد.

نمونه‌های بازاریابی ایمیلی Outbound

برخلاف ایمیل‌های اینباند که در صندوق ورودی ایمیل‌های قرار می‌گیرند، ایمیل‌های اوت باند اغلب در پوشه اسپم هستند. اگر به این پوشه از ایمیل خود مراجعه کنید، احتمالاً نمونه‌های بازاریابی ایمیلی Outbound را در آن مشاهده می‌کنید. این موضوع به آن دلیل است که ایمیل‌های برون‌گرا عموماً به صورت انبوه و در تعداد زیاد ارسال می‌شوند. در نتیجه سرورهای یاهو و جیمیل آن‌ها را به عنوان ایمیل‌های ناخواسته شناسایی می‌کنند.

برای بازاریابی ایمیلی اوت باند اولین هدف قرار نگرفتن در لیست اسپم است. هدف دوم برای ارسال این ایمیل‌ها نیز باید ترغیب مخاطب به مطالعه محتوای ایمیل تا زمان رسیدن به CTA باشد. اگرچه این نوع بازاریابی ایمیلی در دنیای مارکتینگ بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اما می‌توانند موفقیت آمیز باشند. بسیاری از خریداران واقعی در ابتدا با یک ایمیل اتفاقی با کسب و کارهای مختلف آشنا شده‌اند.

برخی از نمونه‌های بازاریابی ایمیلی Outbound را در ادامه می‌بینیم.

ایمیل جلب توجه

یکی از الگوهای مؤثر در بازاریابی ایمیلی برون‌گرا استفاده از فرمول AIDA است. این عبارت مخفف کلمات Attention، Interest، Desire و Action به معنای توجه، علاقه‌مندی، تمایل به اقدام و عملکرد است. در این الگو، شما ابتدا توجه مخاطب را جلب کرده و سپس در آن‌ها علاقه به خرید را ایجاد می‌کنید. در مرحله سوم تمایل به اقدام و خرید ایجاد شده و در نهایت منجر به عملکردی از طرف مخاطب می‌شود.

ایمیل هدایت مشتری

در ایمیل هدایت مشتری شما یک شکاف و مشکل را برای مخاطبان خود از بین می‌برید. به آن‌ها بگویید که راه‌حل شما چگونه مشکل آن‌ها را از بین برده و وضعیت را تغییر می‌دهد. این راه‌حل می‌تواند به عنوان یک پاداش از تعامل با کسب و کار شما باشد.

ایمیل تجلیل از مشتری

اکثر مشتریان شما تعارف و قدردانی را دوست دارند. در ایمیل تجلیل از مشتری می‌توانید پیشاپیش از مخاطب برای ورود به سایت، ثبت نام در خبرنامه و … تشکر کنید. البته توجه کنید که نباید در این کار زیاده‌روی کنید. سپس می‌توانید کسب و کار خود را معرفی کرده و آن‌ها را به خرید ترغیب کنید.

بازاریابی ایمیلی هم درونگراست و هم برون‌گرا

بازاریابی ایمیلی هم درون‌گرا و هم برون‌گرا است. البته این بدان معناست که شما می‌توانید به هر دو روش از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. هر دو روش می‌تواند برای کسب و کار شما مؤثر و سازنده بوده و به موفقیت استراتژی بازاریابی کمک کند. بازاریابی ایمیلی درون‌گرا به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ای مؤثر با مشتریان فعلی خود بسازید. اما در ایمیل مارکتینگ برون‌گرا شما به دنبال ایجاد روابط جدید هستید.

نوشته ایمیل مارکتینگ به روش اینباند و اوتباند: بررسی ۱۰ مثال و تفاوت اولین بار در آکادمی اینفوگرام. پدیدار شد.