Home / اخبار روز / بازتعریف رشته‌های دانشگاهی برای اقتصاد دیجیتال

بازتعریف رشته‌های دانشگاهی برای اقتصاد دیجیتال

بازنگری در رشته‌های دانشگاهی برای پاسخ به اقتصاد دیجیتال ضروری است

در عصر گذار به اقتصاد دیجیتال، دانشگاه‌ها باید به بازنگری جدی در سرفصل‌ها و ساختار خود بپردازند تا دانش‌آموختگان توانایی مواجهه با چالش‌های نوین را به‌دست آورند. مهدی جمالی‌نژاد، استاندار اصفهان، با تأکید بر ضرورت پیوند عمیق صنعت و دانشگاه پیام‌نور، بر طراحی رشته‌های آینده‌محور تأکید کرد. او هشدار داد که ادامه روند کنونی، فاصله کشور با نیازهای بازار کار دیجیتال را فراتر از حد جبران‌ناپذیر خواهد برد.

پل زدن بین دانشگاه و صنعت

برای پاسخ‌گویی به اقتصاد دیجیتال، دانشگاه‌ها باید همکاری عملیاتی با صنعت را در اولویت قرار دهند.

  • هوش مصنوعی و مشاوره دیجیتال
  • علم داده‌های کلان
بازنگری در رشته‌های دانشگاهی برای پاسخ به اقتصاد دیجیتال ضروری است
بازنگری در رشته‌های دانشگاهی برای پاسخ به اقتصاد دیجیتال ضروری است

ایجاد کارگاه‌های مشترک، دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های فناور و پروژه‌های تحقیق‌ و توسعه همیار، شرایط را برای تولید نیروی متخصص مهیا می‌کند.

انعطاف‌پذیری و ماموریت‌محوری

دانشگاه‌های باز مانند پیام‌نور با پذیرش گسترده و آموزش مادام‌العمر می‌توانند ستون تحولات آموزشی باشند. جمالی‌نژاد سه ماموریت کلیدی را برای اصفهان ترسیم کرد:

  • اقتصاد پاک و گردشگری هوشمند
  • هوش مصنوعی و شهر کارآفرین جهانی

ترکیب این ماموریت‌ها با ایجاد دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی، دیپلماسی دانشگاهی و خوداتکایی ساختاری، دانشگاه محلی را به یک هاب منطقه‌ای فناورانه تبدیل خواهد کرد.

با حرکت به سمت ساختارهای مأموریت‌محور، تأسیس رشته‌های کوتاه‌مدت تخصصی و خوداتکایی مالی، دانشگاه‌های کشور می‌توانند گام بلندتری در مسیر تحول دیجیتال بردارند. این رویکرد نه تنها به کاهش شکاف دانشگاه و صنعت کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز رشد پایدار در بستر اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد.

مجله خبری آذر

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *