بررسی مدیریت سنوات آموزشی در تحصیلات تکمیلی با حضور وزیر علوم
نشست ۹۷۶ شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر حسین سیمایی و دیگر مسئولان کلیدی حوزه آموزش عالی به بررسی موضوع «مدیریت سنوات آموزشی در تحصیلات تکمیلی» اختصاص یافت. این جلسه که با ارائه گزارش کارشناسی سید سروش قاضینوری، رئیس مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور همراه بود، تمرکز ویژهای بر دلایل افزایش مهلت تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری و راهکارهای عملی برای کاهش آن داشت.
قاضینوری ضمن تشریح روند فزاینده طول مدت تحصیل در دورههای پژوهشی، چهار پیشنهاد کاربردی را مطرح کرد. اعضای شورا بر ضرورت اصلاح ساختار دورهها و تسهیل فرآیند پایاننامه تأکید و مقرر کردند کارگروه تخصصی سنوات آموزشی در معاونت آموزشی وزارت علوم، این پیشنهادها را از منظر علمی و اجرایی بررسی کند.

🔹 دو پیشنهاد کلیدی برای کارگروه تخصصی:
- طراحی سامانههای ارزیابی دیجیتال و قراردادهای پژوهشمحور با بخش صنعت برای تسریع فرآیند تصویب موضوع و دفاع پایاننامه
- بازنگری در سرفصلهای درسی و کاهش واحدهای نظری همراه با افزایش حمایت مالی و فنی از دانشجویان پژوهشگر
در بخش دوم جلسه، تشکیل کارگروههای تخصصی برنامهریزی آموزشی مورد بحث قرار گرفت. اعضای شورا با تصویب ترکیبی متوازن از نمایندگان وزارتخانه، دانشگاهها، جامعه و صنعت، سند شیوهنامه نهایی را برای ابلاغ نهایی به تصویب رساندند. حضور اهل عمل و اقتصاد در این کارگروهها، تلاش دارد فاصله میان دانشگاه و نیازهای واقعی کشور را کم کند.
دکتر سیمایی در جمعبندی تأکید کرد که «هرگونه اصلاح در ساختار تحصیلات تکمیلی باید مبتنی بر واقعیات آموزشی داخلی و روندهای جهانی باشد» و از معاونت آموزشی خواست نتیجه نهایی بررسی کارگروه را در جلسه آینده شورای عالی برنامهریزی ارائه کند. این گامها میتواند منشأ تحول در سرعتبخشی به تحصیلات تکمیلی و افزایش بهرهوری علمی کشور شود.




