
چند بانک به سامانه املاک و اسکان متصل هستند؟
در گام تازهای از شفافیت بانکی، ارائه خدمات پایه مانند افتتاح حساب، صدور دستهچک و اعطای تسهیلات از مرداد ۱۴۰۴ منوط به ثبت موفق آدرس محل اقامت در «سامانه ملی املاک و اسکان» شده است. این الزام در پی اصلاح تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم تصویب شد و هدف آن تطبیق اطلاعات هویتی و ملکی مشتریان است. اکنون بانکها موظفند قبل از هر خدمت، کدپستی اظهار شده را با کد ثبت شده در سامانه مطابقت دهند.
الزامات پیششرط ارائه خدمات
- تطابق کدپستی اظهار شده توسط مشتری با کدپستی ثبت شده در سامانه املاک و اسکان
- ثبت و بهروزرسانی آدرس محل سکونت در سامانه برای دریافت کد یکتا
ایجاد این سامانه در فروردین ۱۴۰۰ ذیل قانون مالیاتهای مستقیم با هدف یکپارچهسازی اطلاعات ملکی و قطع سواستفاده از خدمات دولتی و بانکی دنبال شد. از آن زمان خدمات زیادی از جمله دریافت یارانه، پایان خدمات دولتی، صدور گذرنامه و انشعابات خانگی نیز مشروط به ثبت در این پایگاه شده است.

وضعیت اتصال بانکها و گامهای بعدی
مدیر اداره نظارت بر مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اعلام کرده که در حال حاضر حدود ۲۵ بانک امکان استعلام از سامانه املاک و اسکان را فراهم کردهاند. پیگیری برای حل ایرادات فنی و پوشش همه بانکها زیر چتر اتصال هماکنون در دستور کار نهاد ناظر است.
- رفع نواقص فنی سیستمها و تحقق استعلام یکپارچه برای تمامی بانکها
- اعمال کنترلهای سامانهای از طریق «سامانه نهاب» برای قطع خدمات به بانکهای غیرفعال
برای مشتریان، تکمیل ثبت آدرس و دریافت کد یکتا در سامانه املاک و اسکان به معنای تضمین دسترسی بیوقفه به خدمات بانکی است. از سوی دیگر، شفافیت در نشانی محل سکونت کمک میکند تا روند مبارزه با پولشویی تسهیل و امنیت تراکنشهای مالی ارتقا یابد. مشتریان میتوانند از طریق درگاه سازمان ثبت اسناد و سامانه املاک نسبت به ثبت و ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.