
کمبود ۳۰۰ هزار معلم در کشور
در جلسه شورای آموزشوپرورش استان همدان، نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی از یکی از جدیترین بحرانهای نظام آموزشی کشور پرده برداشتند: کمبود ۳۰۰ هزار معلم در سطح ملی. این کمبود نهتنها کیفیت آموزش را تهدید میکند، بلکه اجرای سند تحول بنیادین را نیز با مانع جدی مواجه ساخته است.
ابعاد بحران و راهکارهای اضطراری
بر اساس برآورد فراکسیون فرهنگیان مجلس، برای رسیدن به آموزشوپرورش تراز، کشور به جذب حداقل ۲۰۰ هزار و حداکثر ۳۰۰ هزار معلم نیاز دارد. در استان همدان نیز کمبود ۱۲۸۵ معلم گزارش شده که با استفاده از راهکارهای زیر در حال مدیریت است:

- بهرهگیری از نیروهای نهضتی، مربیان پیشدبستانی و بازنشستگان بهصورت حقالتدریس
- استفاده از دانشجومعلمان سال آخر برای جبران کسری در مقاطع ابتدایی و متوسطه
با وجود این اقدامات، نگرانیها درباره کیفیت آموزشی، بهویژه در مناطق محروم، همچنان پابرجاست.
کیفیت آموزش و فضای مدرسه؛ فراتر از حضور معلم
در کنار کمبود نیروی انسانی، وضعیت فضای آموزشی و ورزشی نیز نگرانکننده است. سرانه فضای ورزشی دانشآموزان همدان تنها ۴۳ سانتیمتر است، در حالیکه استاندارد ملی یک متر مربع به ازای هر دانشآموز است. همچنین رتبههای کنکور و المپیادها نشان میدهد که استان در نیمه پایین جدول عملکرد آموزشی قرار دارد.
برای بهبود این وضعیت، پیشنهاد میشود:
- مجموعههای ورزشی دولتی در شیفت صبح در اختیار مدارس قرار گیرد
- برنامهریزی برای ارتقای مهارتآموزی در مدارس بهعنوان راهبردی برای کاهش سربار اجتماعی فارغالتحصیلان
در نهایت، آموزشوپرورش نیازمند نگاهی چندوجهی است؛ از اصلاح ساختار جذب معلم تا بازطراحی فضای مدرسه و ارتقای مهارتهای دانشآموزان. بدون این نگاه جامع، هیچ پروژهای—even پروژه مهر—نمیتواند به نشاط اجتماعی و تحول واقعی منجر شود.