در آیین افتتاحیه طرح ملی «توانا» که با هدف ارتقای توانمندیهای حرفهای معلمان ابتدایی برگزار شد، سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، بر ضرورت تحولگرایی، هوشیاری و توانمندسازی ساختار مدارس تأکید کرد. این مراسم با حضور ۱۵۰ معلم منتخب استان به عنوان مدرسان میانی در سالن اجتماعات مرکز آموزش و پژوهش توسعه و آیندهنگری برگزار شد.
سهرابی با اشاره به اهمیت ایجاد زبان مشترک میان مدیران، معلمان و سایر عوامل مدرسه، اظهار داشت: «برای دستیابی به فهم مشترک از مفاهیم تعلیم و تربیت، باید ادبیات آموزشی واحدی در مدارس شکل بگیرد. ساختار مدرسه باید مانند یک موجود زنده، نسبت به محیط خود واکنشپذیر و پویا باشد.»
نقش فرهنگ سازمانی در موفقیت برنامههای تحولی
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تأکید بر نقش فرهنگ سازمانی در تحقق اهداف آموزشی، تصریح کرد: «اگر جو حاکم بر مدرسه با اهداف برنامههای تحولمحور همراستا نباشد، دستیابی به نتایج مطلوب دشوار خواهد بود. بنابراین، اصلاح فرهنگ سازمانی مدارس باید همزمان با آموزش معلمان در دستور کار قرار گیرد.»
وی همچنین چالشهایی نظیر مقاومت در برابر تغییر، آموزشهای مقطعی بدون استمرار، ضعف در نظام پایش و ارزشیابی، محتوای نامناسب برخی دروس و کمتوجهی به نقش خانوادهها در فرآیند یادگیری را از موانع اجرای موفق طرحهای تحولی دانست.
ضرورت طراحی نظام ارزشیابی بومی
سهرابی با اشاره به اهمیت ارزیابی مستمر در اجرای طرح «توانا» گفت: «حتی اگر وزارت آموزش و پرورش برنامهای برای پایش نداشته باشد، میتوان با تعیین اهداف مشخص، یک مدل بومی برای ارزشیابی طراحی کرد تا اثربخشی برنامهها بهصورت دقیق سنجیده شود.»
آموزش ۱۲ هزار معلم ابتدایی با روشهای نوین تدریس
در ادامه این مراسم، رقیه معتمدی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان، با اشاره به اهداف کلان طرح «توانا»، گفت: «این طرح یکی از برنامههای کلیدی وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای سند تحول بنیادین است که با تمرکز بر ارتقاء شایستگیهای حرفهای معلمان، به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در شیوههای یاددهی و یادگیری در مدارس کشور است.»

وی افزود: «مدرسان این دورهها پیشتر در مشهد آموزش دیدهاند و پس از توانمندسازی مدرسان میانی، این افراد در طول سال تحصیلی جاری، ۱۲ هزار معلم ابتدایی را در سطح شهرستانها با روشهای نوین تدریس آموزش خواهند داد.»
اجرای طرح ملی «توانا» در لرستان، گامی مهم در مسیر تحول نظام آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس ابتدایی استان محسوب میشود؛ طرحی که با تکیه بر توانمندسازی معلمان و اصلاح ساختار مدرسه، میتواند زمینهساز تحول بنیادین در آموزش و پرورش باشد.