5714092
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم تشکیل «شورای سنجش و پذیرش»، این اقدام را گامی حیاتی برای بهبود و یکپارچهسازی فرآیند پذیرش دانشجویان در نظام آموزش عالی کشور دانست. این شورا، با حضور وزرای علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش، به دنبال رفع چالشهای متعدد و ارتقای کیفیت آموزشی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد است.

چالشهای فراروی آموزش عالی و ضرورت بازنگری در فرآیند پذیرش دانشجویان
ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، در نشست مشترکی که با معاونان آموزشی و دانشجویی دانشگاههای منطقه یک کشور در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، به ابعاد پیچیده حکمرانی و مشکلات ریشهای در حوزه آموزش عالی اشاره کرد. وی بر ضرورت همفکری و همکاری میان متولیان امر برای گذر از این موانع تأکید کرد و یادآور شد که هدف غایی نظام آموزش عالی، تربیت متخصصان و مهارتآموزان برای پاسخگویی به نیازهای کشور است. این مهم مستلزم فراهم آوردن بسترهای مناسبی چون استادان مجرب، محتوای آموزشی بهروز و امکانات سختافزاری کافی است.
واحدی همچنین نگرانیهای خود را در خصوص چالشهای بودجهای و تأثیر آن بر ارائه خدمات دانشجویی ابراز داشت. وی تصریح کرد که نباید مشکلات اقتصادی، دانشگاهها را از اهداف کیفی و رسالت آموزشیشان منحرف سازد، چرا که تصمیمات نادرست میتواند به کیفیت آموزش آسیب جبرانناپذیری وارد کند. رعایت استانداردها در برگزاری کلاسها و امتحانات، بهویژه با توجه به تجربیات گذشته نظیر اصرار برخی دانشگاهها بر آموزش مجازی بدون وجود زیرساختهای کافی، نکتهای کلیدی است که بر لزوم هماهنگی و سیاستگذاری یکپارچه در فرآیند پذیرش دانشجویان و کل سیستم تأکید میکند.
«شورای سنجش و پذیرش»: سازوکاری برای هماهنگی و استانداردسازی پذیرش
معاون آموزشی وزارت علوم، راهحل بسیاری از مشکلات کنونی را در تشکیل «شورای سنجش و پذیرش» دید. این شورا به منظور ایجاد هماهنگیهای لازم و سیاستگذاریهای کلان در راستای بهبود فرآیند پذیرش دانشجویان پیشنهاد شده است. ترکیب اعضای این شورا نشاندهنده اهمیت و رویکرد جامع آن به تمامی ابعاد آموزش کشور است:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزیر آموزش و پرورش
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور
این شورا با تجمیع نظرات و اختیارات مراجع ذیربط، میتواند از پراکندگی تصمیمات جلوگیری کرده و به تدوین مقررات و استانداردهای یکپارچه برای فرآیند پذیرش دانشجویان بپردازد. این اقدام نه تنها شفافیت را افزایش میدهد، بلکه عدالت آموزشی را نیز تقویت خواهد کرد.
افقهای جدید در جذب دانشجوی بینالمللی و نقش شورای سنجش و پذیرش
واحدی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت نظارت دقیق بر طول مدت تحصیل دانشجویان و رسیدگی به چالشهای احتمالی در این زمینه اشاره کرد. او همچنین بر جذب دانشجویان بینالمللی به عنوان یک فرصت استراتژیک برای ارتقای نام و اعتبار دانشگاههای ایران در عرصه جهانی تأکید کرد. با این حال، وی هوشیارانه متذکر شد که این رویکرد نباید هرگز به بهای کاهش کیفیت آموزش و استانداردهای علمی کشور تمام شود.
از این رو، ارزیابی دقیق سطح علمی و مهارتهای زبانی دانشجویان خارجی، پیش از پذیرش، امری ضروری است تا موفقیت آنان در محیط دانشگاهی تضمین شود. «شورای سنجش و پذیرش» میتواند در تدوین دستورالعملها و استانداردهای دقیق برای جذب دانشجویان بینالمللی نقش محوری ایفا کرده و به این ترتیب، هم به اعتبار بینالمللی دانشگاهها بیفزاید و هم کیفیت آموزش را حفظ کند.
همافزایی معاونان آموزشی و دانشجویی: کلید موفقیت فرآیند پذیرش دانشجویان
در پایان، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همفکری و همکاری مستمر میان معاونان آموزشی و دانشجویی دانشگاهها را سنگبنای حل بسیاری از چالشها و بهبود پایدار نظام آموزشی دانست. او اظهار داشت که با برنامهریزی جامع و هدفمند در زمینههای رفاهی و آموزشی، و با اتکا به تصمیمات یکپارچه «شورای سنجش و پذیرش»، میتوان به ارتقای کیفی آموزش عالی و نیل به اهداف مشترک کشور در تربیت نیروی متخصص دست یافت. این همافزایی تضمینکننده این امر است که در کنار ارائه آموزش رایگان، خدمات رفاهی نیز بهطور مؤثر به دانشجویان ارائه شود و فرآیند پذیرش دانشجویان نه تنها یک دروازه ورودی، بلکه سرآغاز مسیری درخشان برای شکوفایی استعدادهای نسل آینده باشد.







