آیا تا به حال برای شما پیش آمده که هنگام سخنرانی وسط یک ارائه ی عالی، به طور ناگهانی ذهنتان از هرچیزی خالی شود مانند یک صفحه سفید؟ متن ها، فایل ها و هیچی را به یاد نیاورید.شما با جادوی(جن و پری) ترسناک صحنه برخورد کردید، و اون موقع است که چیزهای عجیب غریب در مغز شما اتفاق می افتد.

ترس صحنه: یک دشمن واقعی

چارلز داروین یک یا دو چیز درباره تکامل انسان دانست. او فهمید که انسان قادر به تکامل و پیشرفت بیش از هزاران سال است ، چون بخش های اولیه ای در مغز وجود دارد که واکنش های ما را به محیط اطراف مان کنترل می کند. این واکنش “مبارزه یا پرواز” همان چیزی است که گونه ی انسان را برای مدت طولانی زنده نگه داشت؛ با وجود دقت خرس و یا دندان های تیز ببر.

او همچنین می دانست که حس تهدید می تواند بسیار واقعی به نظر می رسد. داروین در هنگام بازدید از یک باغ وحش در لندن تلاش کرد تا چهره اش را نزدیک به شیشه ای در برابر مار نگه دارد در حالی که می دانست باید آماده ضربه باشد. مهم نیست که چقدر سعی کرد تا صورتشرا در مقابل شیشه با ارامش نگه دارد. هر بار که مار به سمتش خیز برمی داشت ، او ناخودآگاه به طرف عقب برمی گشت.بعدها در دفتر خاطراتش نوشت:اراده و عقل من بر خلاف تصور خطری بود که هرگز تجربه اش را نداشت.در حالیکه عقل داروین می دانست که هیچ دلیلی برای خطرواقعی وجود ندارد، ترس یک واکنش کهن و قدیمی  است که در مغز انسان نهادینه شده تا او را امن نگه دارد.به عنوان یک سخنران عمومی، شما ممکن است تعجب کنید که چرا شما بسیار عصبی در مقابل مردم ایستاده اید و درباره ی موضوعی که به خوبی می دانید صحبت می کنید. در حالی که ممکن است تهدید واقعی وجود نداشته باشد، یک حدس وجود دارد-وآن شکست است؛که شما صحبت هایتان را فراموش خواهید کرد در حالی که مردم همچنان خیره به شما منتظرند و یا تعدادی از آن ها به شما می خندند.قطعا،تعداد افرادی که اشاره می کنند و می خندند کم نیست اما واکنش مبارزه و پرواز برای پشت پا زدن به آن ها را متوقف نکنید. تلاش کنید برای زنده ماندن و بهترین عملکرد.

هنگامی که عصبی هستید، در بدن شما چه اتفاقی می افتد

هنگامی که یک تهدید را حس می کنیم، بخش خاصی از مغز فعال می شود. این ناحیه مسئولیت عملکرد حیاتی نظیر تنظیم فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن و سطح قند خون را دارد به اضافه ی حفظ و نگهداری از قدرت حافظه و یادگیری.در اصل زمانی که از چیزی ترسیدید، مغز به بدن فرمان می دهد تا فعالیت ها را متوقف کند. و منجر به افزایش شدید هورمون ادرنالین می شود. آدرنالین کمک می کند تا خون و انرژی را به قسمت هایی از بدن منتقل کند تا به شما کمک کند که زنده بمانید، به ویژه قلب و عضلات.