پارس کانینگ يكی از بزرگترین و مجرب ترين صنایع آبكاری ايران است. اين مجموعه در کلیه مراحل فعالیت خود همواره بر سه اصل کیفیت، رضایت مشتری و نوآوری تاکید داشته و پای بندی به این اصول راز ماندگاری آن در بیش از نیم قرن فعالیت آن بوده است.این مجموعه با استفاده از بهترین مواد اولیه و افراد ماهر همواره خواهان جلب رضایت مشتری وارائه بهترین کیفیت ممکن بوده است.

پارس کانینگ

کروم سخت چیست؟

امروزه با پیشرفت‌ های زیادی که در حوزه صنعت صورت گرفته می‌توان برای جلوگیری از سایش و زنگ‌ زدگی و یا بالا بردن مقاومت سطح قطعات، لایه‌ای پوششی سخت فلزی از جنس کروم را بر روی اجسام رسانای فلزی ایجاد کرد که این مراحل به روش الکترولیز کروم سخت نامیده می‌شود.

ایجاد یک لایه پوشش سخت فلزی از جنس کروم بر روی اجسام رسانای فلزی برای کاربردهای صنعتی، جلوگیری از سایش یا بالابردن مقاومت سطح قطعات را به روش الکترولیز آبکاری کروم سخت می گویند.

با توجه به ویژگیهای کروم سخت، از آن برای کاربردهای مهمی‌ استفاده می‌شود که از جمله‌ی آنها می‌توان به:

  • شفت هیدرولیک
  • میل‌لنگ
  • میله‌های قوسی
  • سطوح برش ابزار ماشین
  • داخل لوله سیلندری و…

اشاره نمود. به علت کم بودن سطح انرژی و خواص آزاد سازی کروم سخت، می‌توان آنرا بر روی قالب‌ها نیز اعمال نمود.

کاربرد آبکاری کروم سخت

صنعت خودرو: کمک فنر، سیستم هیدرولیک، رینگ پیستون، پیستون ترمز، دریچه های موتور، سیلندر، کمک فنر موتورسیکلت، اجزای موتور و  دنده.

ماشین آلات کشاورزی، معادن، نفت و گاز

غلطک و سیلندر روتوگراور

رنج کامل محصولات در فرایند آبکاری کروم شامل کاتالیزور،ضد گاز و لایه بردار میباشد.

سیستم دایناکروم. برای آبکاری کروم بر روی کمک فنر میباشد.

خواص آبکاری 

امکان بازسازی قطعات فرسوده تا ضخامت ۳mm در قطر به روش الکترولیز شیمیایی بدون وارد آوردن تنش های فیزیکی. ایجاد سطح بسیار شفاف و صیقلی همانند استیل بر روی قطعات و قالب های صنعتی میباشد.
مقاومت بسیار بالا در مقابل خوردگی، زنگ زدگی، حرارت های بالا تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد، رطوبت و محیط های شیمیایی.
مقاومت بسیار بالا در مقابل سایش به دلیل پایین بودن ضریب اصطکاک و بالا بودن سختی تا حدود  ۷۰HRc.

قطعات قابل آبکاری

انواع شفت ها، غلطک ها، سیلندرها و مارپیچ ها، قالب های صنعتی، غلطک های شیشه، پیستون های پلانجری، صفحات قالب چرم، قالب MDF، بمبوری لاستیک سازی و دیگر قطعات مورد استفاده در صنایع نساجی، پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع چاپ، صنایع هوایی، صنایع دریایی، نظامی، PVC و صنایع لاستیک، پلاستیک ، فولاد، صنایع سیمان، راهسازی و معادن قابل آبکاری کروم سخت می باشند.

خدمات آبکاری پارس کانینگ قادر به آبکاری کروم سخت روی قطعاتی تا طول ۴ متر، قطر ۱ متر و وزن ۴ تن مطابق بر استانداردهای بین المللی می باشد.

گفتنی است آبکاری کروم سخت قطعاتی با آلیاژهای خاص و یا بزرگتر و سنگینتر از ظرفیت های فوق قابل مذاکره بوده و امکانپذیر است.

انواع آبکاری

کروم با ایجاد کردن سطح آینه‌ای براق و انعکاسی، توانسته است با زینت بخشی به هر چیزی جلوه‌های تمیز و سطح بالا و مسحور کننده در نگاه بیننده ایجاد کند.

تصور بسیاری از مردم در مورد کروم اشتباه می‌باشد؛ زیرا آنها به تفاوتی که بین آبکاری کروم سخت و آبکاری نیکل کروم یعنی همان کروم تزئینی وجود دارد  پی نبرده‌اند و این نکته بسیار حائز اهمیت می‌باشد. آبکاری کروم به دو شکل صورت می‌گیرد:

کروم روشن تزیینی

کروم سخت مهندسی

آبکاری کروم سخت در واقع کرومی‌ متراکم و  نازکی می‌ باشد که فاقد پوشش کروم تزئینی است. آنچه از دیر باز مورد توجه و استقبال مردم واقع شده است، فرایند آبکاری فلزات با هدف تزیینی و محافظتی بوده است و طبیعی است که این صنعت طی سال‌ها متحول گردیده و روش‌ های نوین جایگزین روش‌ های قدیمی‌ و سنتی گردیده است.

دامنه کاربرد آبکاری فلزات در کشور ایران نیز با توجه به رشد گسترده صنایع و فعالیت‌ های صنعتی و مهندسی در حال به روز رسانی و توسعه می‌باشد.

کروم سخت دارای پوشش سنگین کروم میباشد که در جهت ایجاد مقاومت در برابر ساییدگی، احتباس روغن و روانکاری بر روی اجسام ایجاد می‌شود. کروم سخت  دوام بیشتر به لوله‌ های سیلندری هیدرولیک، حلقه‌ های پیستون، راهنما های نخ و قالب می­بخشد ولی تزیینی نمی‌باشد.

کروم سخت فلزی و براق بوده و دارای ضخامتی قابل اندازه‌ گیری می‌ باشد و به طور معمول در زیر لایه‌ های فولادی استفاده می‌شود. آبکاری کروم سخت را می ‌توان به عنوان گزینه بسیار مناسبی برای چرخ‌ها یا ضربه گیر‌ها دانست.

ویژگیهای آبکاری

کاربردها و کارایی هارد کروم در صنایع مختلف به دلیل دارا بودن ویژگی‌ ها و مشخصات آن باعث محبوبیت روز افزون محصول در بین طرفداران خود شده است. از جمله این ویژگی‌ های شاخص می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سختی کروم: لوله‌ها و میله‌ها با کروم با سختی بسیاربالا آبکاری می‌شوند وبه همین منظوربه آن هاردکروم گفته میشود.

ضریب اصطکاک بسیار کم: کاربرد ماندگاری بالای آبکاری کروم سخت و همینطور آزادسازی بسیار خوب آن از جمله ویژگی‌های شاخص به شمار می‌رود.

سختی پوشش: اندازه گیری دقیق سختی رسوب کروم سخت، کار بسیار مشکلی می‌باشد و مقدار آن بستگی به شرایط آزمایش دارد. بنابراین معمولاً اندازه سختی را نباید به عنوان معیار دائمی‌ کنترل کیفیت و کنترل مشخصات دانست.

تاثیر درجه حرارت: همان طور که میدانید طبق کاربردهای سایشی درجه حرارت بر روی سختی پوشش کروم تاثیر زیادی دارد و در دمای بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد سختی پوشش کروم شروع به کاهش می‌کند.  پوشش کروم سخت را در کاربردهای سایشی که دمای کاری از ۴۲۰ بالاتر میرود نباید استفاده نمود.

اکسید کروم همچون پودری به رنگ سبز روشن می‌باشد که از کرومات آهن حاصل می‌شود که در سفالگری کروم سخت استفاده می‌گردد. خاصیتی که این پودر دارد رنگ آمیزی بسیار قوی آن می‌باشد و میتوان رنگ سبز را حتی با ۰٫۱%  از این پودر به دست آورد.

اکسید کروم یک  اکسید آمفوتریک می‌باشد بدین معنی که نقش واسطه در بین  مواد کمک مذاب و سیلیکا ایفا می‌کند و این اکسید بسیار مقاوم می‌باشد و در مذاب لعاب خیلی محلول نمی‌باشد. ولی گاهی همچون اکسید قلع اسیدی مانند مواد کمک مذاب عمل می‌نماید.

رنگی که تولید می‌شود بستگی به نقشی است  که کروم در لعاب ایفا می‌کند به عنوان مثال زمانی که کمتر از %۱ کروم به پایه‌های لعاب قلیایی یا بورونی بالا اضافه گردد به خوبی می‌تواند حل شود و سبز شفاف، براق و روشنی حاصل گردد.