اکثر سخنرانان تمایل دارند تا سبک ارائه خودشان را در راستای دو طیف قراردهند. آن ها یا در اسلایدها از هیچ نوع انیمیشنی استفاده نمی کنند یا از عوامل تاثیر گذار در تمامی اسلایدها استفاده می کنند؛ اسلایدهایشان را بسیار خسته کننده ایجادمی کنند یا خیلی زیادی از آن هااستفاده می کنند؛ هر زنگ و سوتی (افکت) را که پیدا می کنند به اسلایدها اضافه می کنند.اما انیمیشن را می توان به شیوه ای استفاده کرد که هم مخاطب را جذب کند و هم پیام و مفهوم ارائه را به درستی انتقال دهد.با ابزارهای مدرن ارائه، همه چیز در داخل اسلایدهای شما می تواند متحرک باشد. به این ترتیب شما می توانید یک تجربه داستان سرایی بصری ایجاد کنید، به جای اینکه صرفا یک دسته از آمارها، ارقام و متن را در اسلایدها رها کنید.در ادامه، برخی نکات و ترفندهای خلاقانه و مؤثر استفاده از انیمیشن در ارائه های خود پیدا خواهید کرد.

اصول انیمیشن برای ارائه

هنگام ایجاد ارائه و استفاده از انیمیشن برای تزریق حس نشاط (زندگی) ، چند نکته کوچک را باید به یادداشته باشید.

با استفاده زیادی از انیمیشن مخاطبان خود راغافلگیرنکنید

استفاده از افکت های متحرک را تا حد لازم به حداقل برسانید. اطمینان حاصل کنید که به پیام ازائه شما غلبه نمی کند و اسیب نمی زند. با وجود گزینه ها و امکانات در نرم افزارهای ارائه، استفاده از این تکنیک اسان است اما مطمئن شوید که زیاده روی نمی کنید.

سازگاری با افکت های متحرکی که استفاده می شود

هنگامی که شما انیمیشن را به عناصر در اسلایدها اضافه می کنید، با گزینه های خود سازگار باشید. حداکثر از دو یا سه نوع انیمیشن استفاده کنید. انیمیشنی که از سمت راست وارد می شود را جای عنوان و انیمیشنی که از سمت چپ وارد می شود را به جای زیر عنوان ، اعمال نکنید. خیلی کمتر از بقیه متن استفاده کنید.

یک جهت را دنبال کنید تا اطلاعات به راحتی قابل درک باشد.

در کنار نکات قبلی، از افکت های متحرک برای دنبال کردن جهت محتوای خود استفاده کنید. از بالا به پایین یا از یک طرف به سمت دیگر، و یا هر افکت دیگر که می تواند تاکیید به مهم ترین نقطه در هر اسلاید داشته باشد را انتخاب کنید.

Visualize an eye flow تجسم کردن جریان چشم

هنگامی که اسلایدها راطراحی می کنید و به آن ها انیمیشن اضافه می کنید ؛ فکر کنید که مخاطب اطلاعات را اسکن می کند. تصور کنید که مخاطبتان شما و ارائه ی شما را دنبال می کنند ؛بر این اساس افکت ها را اضافه کنید.(خود را جای مخاطب قرار دهید) شمامی توانید انیمیشن را به بخش هایی که نیاز به توجه بیشتری دارند اضافه کنید. مراقب باشید در مسیر نادرست از انیمیسن استفاده نکنید.با این نکات ساده شما باید بدون دردسر قادر به استفاده از انیمیشن در اسلاید های خود باشید.

ایده های خلاقانه برای استفاده از انیمیشن پاورپوینت

با کمک انیمیشن، مجموعه ای از اسلایدها را می توان به جریانی در یک صحنه تبدیل کرد.در پایین اسلایدی از کتاب ology خانم Nancy Duarte آمده است. ایده ی این ارائه در واقع تبدیل اسلایدها به یک سری حرکات است. این سبک انیمیشن پیشرفته حس متفاوتی را به مخاطب منتقل می کند. بنابراین توجه اش را جلب می کند و تا پایان منتظر می ماند. (اسلایدهای متحرک)( https://my.visme.co/embed/1jo67j99-flowing-elements-from-one-slide-to-another2-3?responsive=1

برای ایجاد یک ارائه مانند این، شما باید از تصویر بزرگ استفاده کنید. تصور کنید که اسلاید در یک فضای بزرگ تر و داده ها زیر یک مسیر داخل آن به یکدیگر متصل هستند.

اولین چیزی که نیاز دارید تا انجام دهید، خلاص شدن از هر عنصری که در همه ی اسلایدها نشان داده شده. به عنوان مثال، لوگوی شما در گوشه پایین سمت چپ، شماره صفحه، یا هدر و پاورقی.

اسلایدها به عناصری بینشان نیاز دارند که آن ها را به هم متصل کند. یک منطقه آبی در یک اسلاید شروع می شود و در بعدی نیز ادامه می یابد. جهت های انتقال، یک حرکت از پیش تعیین شده است که فرد می تواند از ان تقلید کند:بالا، چپ، بالا، راست. عناصر در مسیر و جهت انتقال حرکت می کنند و تصویر را تکمیل می کنند.

عناصر در هر طرف نیز می توانند متحرک باشند تا اثرات بصری بیشتری ایجاد کنند.

بایدها و نبایدهای انتقال متحرک ها

هنگام انتقال اسلایدها ، باید چندنکته را به یاد داشته باشید. در غیر این صورت زیاده روی کرده و جذابیت ارائه از بین می رود. خوشبختانه، اینجا گزینه هایی مانند شیشه های شکسته، حرکت های چرخشی و افکت های پیکسلی وجود ندارد. بیایید فقط از آن دوری کنیم. (تصویر۱)