کلمه‌ی پارتیشن در لغت به معنی جداسازی قسمت‌های مختلف یک فضا از یکدیگر می باشد.

افراد به وسیله‌ی پارتیشن می ‌توانند قسمت‌های مختلف یک محیط اداری و یا مسکونی را از یکدیگر جدا کنند بدون این‌که هزینه‌ی زیادی صرف این کار بشود.

پارتیشن‌ها انواع مختلفی دارند و تنوع در رنگ و جنس آن‌ها بسیار زیاد است.

این وسیله امروزه بیشتر جنبه‌ی دکوراتیو و تزئینی در محیط‌هایی مانند منازل دارد.

به طور کلی پارتیشن‌ها از نظر قابلیت جابه‌جایی به دو نوع پارتیشن ثابت و پارتیشن متحرک تقسیم می ‌شوند.

پارتیشن‌های ثابت همان‌طور که از نامشان پیداست، در یک مکان ثابت قرار گرفته و با پیچ و مهره به زمین یا کف محیط متصل می ‌شوند. این پارتیشن‌ها دیگر توانایی حرکت کردن و جابه‌جایی را ندارند و در جای معین شده‌ی خود ثابت می ‌مانند.

پارتیشن‌های متحرک به پارتیشن‌هایی گفته می‌ شود که افراد می‌ توانند آن­ها را جابه‌جا نموده و به هر مکانی که دوست دارند هدایت کنند. پارتیشن‌های متحرک در قسمت زیرین خود چندین چرخ متحرک دارند و به وسیله‌ی آن‌ها جابه‌جا می گردند.

پارتیشن‌ شیشه ای از نظر نوع متریال مصرفی نیز در چند گروه مختلف طبقه‌بندی می ‌شوند.

گروه اول را پارتیشن‌های چوبی و ام‌دی‌اف تشکیل می‌ دهند. این پارتیشن‌ها استحکام بالایی دارند و علاوه­بر این می‌ توانند گرمای منحصربه‌فردی را به محیط ببخشند.

نوع دیگری از پارتیشن‌های موجود در بازار، پارتیشن‌های فلزی می‌باشند. این پارتیشن‌ها را بیشتر برای نصب اجسام سنگین روی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌ دهند. پارتیشن‌های فلزی دربرابر حرارت، ضربه و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند.

نوع بعدی پارتیشن‌ها، پارتیشن آجری یا سفالی است که امروزه این‌گونه پارتیشن‌ها بسیار کم‌کاربرد هستند چرا که از وزن بالایی برخوردار بوده و بیشتر آن‌ها قابلیت جابه‌جایی ندارند.

یکی دیگر از انواع پارتیشن‌ها، پارتیشن‌های شیشه‌ای هستند. پارتیشن‌های شیشه‌ای به دلیل زیبا بودن در طراحی از طرفداران زیادی برخوردارند. در دو نوع  پارتیشن شیشه‌ای براق و پارتیشن شیشه‌ای مات در بازار موجود می‌ باشند. پارتیشن‌های شیشه‌ای در جامعه‌ی امروزی کاربرد فراوانی دارند و در محیط‌های مختلفی که در ادامه‌ی این مقاله در مورد آن‌ها صحبت می‌ کنیم، مورد استفاده قرار گرفته می‌ شوند.

این طبقه‌بندی‌ از پارتیشن‌ها، یک طبقه­بندی کلی است.

ما در این مقاله می ‌خواهیم در مورد پارتیشن‌های شیشه‌ای برایتان توضیح دهیم.

مزایا و معایب پارتیشن‌های شیشه‌ای

این پارتیشن‌ها مزایا و معایب بسیاری دارند که مشتری با توجه به آن­ها دست به انتخاب می‌زند و پارتیشن مرتبط با کار خود را انتخاب می‌ نماید.

مزایای پارتیشن شیشه‌ای:

  • ایجاد قابلیت انعطاف­پذیری در محیط: پارتیشن‌های شیشه‌ای در یک محیط می ‌توانند با حرکت خود فضا را بزرگتر یا کوچکتر کنند. در صورتی که دیوارهای معمولی کار شده در فضای موردنظر قابلیت جابه‌جایی ندارند و برای تغییر فضا به وسیله‌ی این دیوارها صرف زمان و هزینه‌ی زیادی نیاز است. پارتیشن‌های شیشه‌ای قابلیت تحرک دارند و می ‌توانند فضا را انعطاف­پذیر کنند. یعنی با حرکت خود مساحت فضا را کاهش یا افزایش بدهند. علاوه­براین جابه‌جا کردن پارتیشن‌های شیشه‌ای بسیار آسان است و نیازی به صرف هزینه‌های اضافی مانند تخریب دیوار یا تعمیر دیوار ندارد.
  • نگهداری آسان: فایده‌ی دیگر پارتیشن‌های شیشه‌ای این است که این پارتیشن‌ها به راحتی با یک دستمال نخی و محلول‌های تمیز کننده، تمیز می ‌شوند و دیگر لکه‌ای بر روی آن‌ها باقی نمی ‌ماند. البته باید توجه داشت که پارتیشن‌ها را با یک دستمال مخصوص شیشه تمیز کرد. در غیر این صورت لک موجود بر روی پارتیشن‌ها ازبین نمی ‌رود.
  • افزایش زیبایی محیط: استفاده کردن از پارتیشن‌های شیشه‌ای در یک محیط سبب افزایش جذابیت و زیبایی محیط شده و آن را بزرگتر نشان می‌ دهد. علاوه­براین پارتیشن‌های شیشه‌ای قابلیت مات شدن و حکاکی شدن را دارا می ‌باشند و همین قابلیت سبب دوچندان شدم زیبایی این پارتیشن‌ها می ‌شود.
  • افزایش بهره‌وری کارکنان یک محیط کاری: اگر در یک فضای اداری و یک محیط کاری از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده بشود، بهره‌وری کارمندان تا حد زیادی بالا می‌ رود. در این صورت کارمندان می ‌دانند که مدام تحت‌نظر کارفرما و رئیس خود هستند و عملکرد کاری آن‌ها به صورت دائمی مشاهده می ‌شود. این تحت‌نظر بودن سبب می ‌شود که کارمند وظایف کاری خود را به بهترین نحو ممکن انجام داده و مؤسسه‌ی اداری را به سمت موفقیت‌های بیشتر هدایت کند. همچنین خود شخص نیز می ‌تواند در کار و محیط‌ کاری موفق شود.