استراتژی شبکه های اجتماعی

آیا به دنبال تنظیم دقیق استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود هستید؟ آیا با مراحل تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارید؟

استراتژی شبکه‌های اجتماعی خلاصه‌ای از همه کارهایی است که باید برای رشد و پیشرفت شبکه اجتماعی خود انجام دهید تا بتوانید به هدف اصلی خود دست پیدا کنید. یک بوم استراتژی، اقدامات شما را هدایت کرده و میزان موفقیت آن‌ها را می‌سنجد. هرچه برنامه ریزی شما دقیق‌تر باشد، نتیجه مؤثرتر خواهد بود. علاوه بر این، بسیار بهتر است که آن را به صورت مختصر برنامه ریزی کنید. هر اندازه که یک برنامه ریزی استراتژی پیچیده‌تر باشد، رسیدن به اهداف سخت‌تر می‌شود.

با بیشتر شدن نیاز کسب و کارها به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارائه محتوا در این پلتفرم‌ها، یک استراتژی دقیق برای پیشبرد اهداف بسیار مفید است. به همین دلیل، سعی می‌کنیم تا در ادامه با معرفی بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی، به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کنیم. این راهنما می‌تواند هم برای افراد تازه کار در این زمینه و هم برای افراد خبره در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مفید باشد.

استراتژی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

پیش از این که بتوانیم درباره استراتژی شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم، لازم است با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی آشنا شویم. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل روش‌های استفاده از این پلتفرم‌های رسانه‌ای برای افزایش فروش یا تبلیغ محصولات و خدمات یک برند است. به‌طورکلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای افرایش آگاهی از برند، ارتباط مؤثر با مخاطبان، افزایش فروش، سنجش اعتبار برند نزد مخاطب، معرفی و ارائه خدمات و تعیین استراتژی‌های برند، به کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند.

استراتژی شبکه‌های اجتماعی در واقع اهداف برند، نحوه دستیابی به این اهداف و همچنین معیارهای اندازه گیری میزان پیشرفت را تعیین می‌کند. استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما باید حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آن‌ها را شامل شود. این استراتژی‌ها باید با اهداف مورد انتظار برند و همچنین استراتژی‌های کلی دیجیتال مارکتینگ شما هماهنگ باشند.

در نهایت، یک بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی کارآمد باید نقش‌ها و مسئولیت‌های درون تیم شما را مشخص و عملکردهای مختلف را ارزیابی کند.

قیف شبکه های اجتماعی - استراتژی شبکه های اجتماعی

مراحل تدوین استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی

برای داشتن یک استراتژی شبکه‌های اجتماعی کارآمد، باید بتوانید مراحل تعیین آن را به دقت پیش ببرید. در ادامه مراحل تدوین استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی را توضیح می‌دهیم.

۱. تعیین هدف

اصلی‌ترین مرحله برای تدوین استراتژی، تعیین هدف است. در واقع شما باید قبل از هر چیز بتوانید به این سؤال پاسخ دهید که دقیقاً از استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود چه می‌خواهید؟

برنامه ریزی برای تدوین استراتژی رسانه‌های اجتماعی با تعیین اهداف توسط شما شروع می‌شود. به طور کلی، اصلی‌ترین اهداف این استراتژی شامل افزایش آگاهی از برند و بالا بردن مشارکت مخاطبان است. چه بخواهید مخاطبان خود را افزایش دهید و یا ارتباط قوی‌تری با آن‌ها برقرار کنید، تدوین استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند. البته بسیار مهم است که اهداف خود را در گام‌های کوچک‌تر تعیین کنید تا دسترسی به آن‌ها ساده و کم هزینه باشد.

در ادامه، نمونه‌هایی از اهداف استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را می‌بینیم که مشاغل کوچک و بزرگ برای دستیابی به آن‌ها تلاش می‌کنند.

افزایش آگاهی از برند

به طور خلاصه، این هدف شامل هر نوع فعالیتی در رسانه‌های اجتماعی است که نام شما را در ذهن مخاطبان حک می‌کند. برای افرایش آگاهی از برند، تنها شیوه‌های تبلیغاتی کافی نیستند؛ بلکه بهتر است روی محتواهای ارزشمند و انحصاری خود تمرکز کنید.

تولید لید یا سرنخ و فروش

در فروش آنلاین، حضوری و یا در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان از شما به طور تصادفی خرید نمی‌کنند. یکی از اهداف استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما می‌تواند تولید از طریق ارائه کاتالوگ محصولات، اعلام امکان خرید محصولات جدید، پیشنهادات ویژه و … باشد.

افزایش مخاطبان برند

جذب مخاطبان و مشتریان جدید برای برند، از دیگر اهداف استراتژی شبکه‌های اجتماعی است. با دنبال کردن این هدف، می‌توانید مشتریان جدیدی را جذب کنید که تا پیش از این، هرگز نام برند شما را نشنیده‌اند.

تقویت تعامل با مخاطبان

داده‌های جمع‌آوری‌شده، نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی، بر این باور هستند برندهایی که بیشتر با مخاطبان خود در تعامل هستند، اعتبار بیشتری دارند. کارهای بسیار ساده مانند پرسیدن سؤال‌هایی از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند تعامل شما را با مخاطب افزایش دهد.

هدایت ترافیک به سایت

یکی از اهداف استراتژی شبکه‌های اجتماعی برند شما، می‌تواند هدایت ترافیک به وب سایت خود باشد. شما به سادگی می‌توانید از طریق پست‌های تبلیغاتی و یا هر روش دیگری در شبکه‌های اجتماعی، ترافیک وب سایت خود را بالا ببرید.

۲. تعیین پرسونای مخاطب

داده‌های آماری نشان می‌دهد که تنها حدود ۵۵ درصد از بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای شناخت بهتر مخاطبان خود استفاده می‌کنند. این بدان معناست که شما می‌توانید از این خلاء به بهترین شکل برای تعیین پرسونای مخاطب برند خود استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید بسیاری اطلاعات لازم برای تأثیرگذاری روی مخاطبان را به دست آورید. از این رو، این مرحله جزو گام‌های اساسی در تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی است.

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید، این است که مخاطبان مختلف جذب پلتفرم‌های مختلف می‌شوند. برای انتخاب یک پلتفرم مناسب، باید مخاطبان هدف خود را شناخته و ببینید که در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشتر حضور دارند. به همین دلیل بسیاری برندها از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزار اصلی در شناسایی و تعیین پرسونای مخاطب هدف خود استفاده می‌کنند.

۳. شناخت رقبا

اگر نگاهی به عملکرد رقبای خود بیندازید، می‌بینید که آن‌ها نیز به اندازه شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از کارهایی که در تنظیم استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود باید انجام دهید، این است که به فعالیت‌های رقبا در این پلتفرم‌ها دقت کنید. شما می‌توانید با شناخت رقبا و تحلیل فعالیت‌های آنان، اطلاعات زیادی کسب کنید.

با تجزیه و تحلیل عملکرد رقابتی، امکان شناخت رقبا فراهم می‌شود. به این ترتیب شما متوجه می‌شوید که رقیب شما کیست و چگونه به اهداف خود دست پیدا کرده است. همچنین درک بهترین از آینده کسب و کار خود پیدا کرده و با توجه به این مسئله، تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی به بهترین شکل انجام می‌شود.

۴. تعیین انواع محتوا

با پشت سر گذاشتن مراحل قبلی، باید انواع محتوای به اشتراک گذاشته در استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود را تعیین کنید. شما انواع مختلفی از محتوا را می‌توانید استفاده کنید که در ادامه برخی از آن‌ها را نام می‌بریم. اما مهم‌ترین مسئله، این است که بتوانید محتوای خود را با شبکه‌های اجتماعی که در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، هماهنگ کنید. ایده‌آل‌ترین نوع محتوا، همان چیزی است که بتواند در عین تناسب با استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما، با پلتفرمی که برای اشتراک گذاری تعیین کرده‌اید، هماهنگ باشد.

برخی از نمونه‌های انواع محتوا برای استفاده در استراتژی شبکه‌های اجتماعی عبارت است از:

  • محتواهای داستان‌وار و اشتراک آن در زمان‌های از پیش تعیین شده
  • برگزاری مسابقه و اهدای جایزه
  • ایجاد کمپین
  • اشتراک گذاری مطالب مفید و آموزشی برای مخاطب
  • اجرای چالش‌های جذاب
  • جشن گرفتن یک مناسبت خاص
  • رأی گیری برای محتواهای مختلف

در نهایت، این شما هستید که نوع محتوا را تعیین می‌کنید اما اگر در ابتدای راه هستید، بهترین پیشنهاد رعایت قانون ۸۰-۲۰ است. به این ترتیب که ۸۰ درصد از کل محتواهای منتشر شده شما آموزشی بوده و اطلاعاتی را به مخاطب ارائه می‌کند. ۲۰ درصد باقی مانده نیز حاوی پیام‌های تبلیغاتی برای برند شما خواهد بود.

۵. انتخاب کانال‌های انتشار

پس از آن که محتوای مورد نظر خود را برای اشتراک گذاری در استراتژی شبکه‌های اجتماعی تعیین کردید، نوبت به انتخاب کانال‌های انتشار می‌رسد. در این مرحله، شما توانسته‌اید مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و نوع محتوا را تعیین کنید، پس باید بتوانید شبکه اجتماعی مورد نظر را نیز پیدا کنید. انتخاب یک پلتفرم اجتماعی که با نوع کسب و کار شما هماهنگ بوده و طیف گسترده‌تری از مخاطبان هدف را در برگیرد، یکی از مراحل مهم در تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی است.

۶. تعیین لحن

تعیین لحن ارتباط به مخاطبان، کاملاً به شناخت پرسونای مخاطب و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. طبیعتاً همه مشاغل مختلف نمی‌توانند از یک لحن مشابه برای ارتباط گیری با مخاطبان خود استفاده کنند. البته در شبکه‌های اجتماعی، اکثر افراد و سازمان‌ها لحنی صمیمی و عامیانه دارند. اما بسته به نوع فعالیت شما و همچنین نوع پیامی که قرار است به مخاطب خود برسانید، این لحن می‌تواند تغییر کند.

علاوه بر تمام این موارد، داشتن یک لحن خاص می‌تواند به القای یک تصویر ذهنی انحصاری در مخاطبان کمک کند. شما به عنوان یک استراتژیست شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید لحن انحصاری برای کسب و کار خود در ذهن مخاطب ایجاد کرده و آن را در تمام محتواها حفظ کنید.

۷. برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا

تلاش برای ایجاد و اشتراک گذاری محتوای عالی ضروری است، اما برنامه ریزی برای انتشار محتوا نیز به همان اندازه مهم است. بسیار مهم است که شما یک برنامه منظم برای اشتراک محتوا داشته باشید تا بیشترین تأثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشد. بهتر است یک تقویم محتوایی در استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید. این تقویم علاوه بر تعیین زمان انتشار محتوا، زمان صرف شده برای تعامل با مخاطبان را نیز تعیین می‌کند.

برنامه ریزی برای انتشار محتوا، شامل زمان بندی انتشار تصاویر، اشتراک گذاری لینک‌ها، محتواهای تولید شده توسط مخاطب، ویدئوها و … است. هر یک از این محتوا بسته به پیامی که به مخاطب شما منتقل می‌کنند، می‌توانند به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهیانه منتشر شوند. این زمان بندی همچنین تأثیرگذاری محتوا را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد. چرا که اگر شما به صورت مکرر اقدام به انتشار محتوا کنید، خیلی زود مخاطب را خسته می‌کنید. اگر محتواها نیز در فواصل زمانی بسیار طولانی منتشر شوند، همراهی و تعامل مخاطب به شدت کاهش می‌یابد.

۸. تولید و انتشار محتوا

در مرحله نهایی، می‌توانید به تولید و انتشار محتوا بپردازید. این که محتوای شما به چه هدفی تولید می‌شود، مخاطب آن کیست، از چه نوعی است و در چه زمانی باید منتشر شود، در مراحل بالا باید تعیین شده باشد. همه این مراحل تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی، بیش از هر چیز به نوع کسب و کار شما بستگی دارد.

استراتژی شبکه های اجتماعی

بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی، یک برنامه تک صفحه‌ای برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. این بوم راه ساده‌ای برای برنامه ریزی استراتژی شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارهای مختلف ارائه می‌دهد. نکته اصلی درباره بوم استراتژی، این است که به کمترین میزان نکات و دانش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیاز دارد.

در کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی به گفتگوها حول بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کمک کرده و به عنوان یک سند اصولی برای چارچوب‌بندی این گفتگو عمل می‌کند.

از آنجایی که فعالیت در رسانه‌های اجتماعی یک اکوسیستم پیچیده است؛ یک برنامه ریزی دقیق به ساده سازی آن کمک می‌کند. استفاده از یک برنامه جامع، خلاصه و مکتوب، به مدیران بازاریابی کمک می‌کند تا به بهترین نحو رشد کرده و با مخاطبان خود در تعامل باشند. داشتن یک بوم استراتژی موجب ایجاد یکپارچگی و انسجام شده و امکان مقیاس پذیری را فراهم می‌کند. علاوه بر این، با داشتن یک برنامه ریزی دقیق می‌توانید محتواهای هدفمند ایجاد کرده و از انتشار مطالب غیرمفید جلوگیری می‌کند.

کلیک کنید: دانلود تمپلیت بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی

چرا از بوم استراتژی استفاده می‌کنیم؟

بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی، به خوبی تعادل بین پیچیدگی و سادگی امور را نشان می‌دهد. ایجاد یک بوم، ممکن است تنها ۲۰ درصد از زمان کلی شما را بگیرد اما در نهایت، بیش از ۸۰ درصد نتیجه گیری استراتژی شما به آن بستگی دارد. اگرچه بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی برای برخی مشاغل خاص طراحی شده است، اما تجربه نشان می‌دهد که برای سازمان‌های بزرگ‌تر نیز مفید است. با طراحی یک بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی، تمام جنبه‌های اصلی بازاریابی روی همین بوم تعیین شده و طبق آن پیش می‌رود.

در این مقاله به بررسی کامل و اهمیت بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی پرداختیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. شما نیز می توانید تجربه خود را از بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته چگونه برای شبکه‌های اجتماعی استراتژی بچینیم؟ معرفی بوم استراتژی شبکه‌های اجتماعی اولین بار در آکادمی اینفوگرام. پدیدار شد.