
اوجگیری هزینههای بندری با جنگ تجاری چین و آمریکا
افزایش هزینههای بندری و کاهش ظرفیت حملونقل
با تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا، هزینههای جدید بندری که از ۱۴ اکتبر اعمال شده، موجب کاهش تعداد کشتیهای باری در خطوط تجاری دو کشور و افزایش فشار بر مصرفکنندگان شده است. اپراتورهای کشتیرانی برای اجتناب از این هزینهها، کشتیهای مرتبط با چین را از مسیرهای آمریکا و بالعکس خارج کردهاند؛ اقدامی که به اختلال در ترانزیت و محدودیت فضای بار منجر شده است.
تاثیر مستقیم بر مصرفکنندگان
استاماتیس تسانتانیس، مدیرعامل شرکت «سینرژی»، اعلام کرد: فهرست کشتیهای مجاز برای پهلوگیری در بنادر چین کوچکتر از گذشته شده و در نهایت، این هزینهها به مصرفکننده نهایی منتقل خواهد شد. او هشدار داد که این روند باعث افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی میشود.
رشد شاخص حملونقل کانتینری شانگهای
بر اساس گزارش تحلیلگران، شاخص حملونقل کانتینری شانگهای (SCFI) با رشد ۱۲.۹ درصدی به بالاترین سطح چهار هفته اخیر رسیده است. این افزایش ناشی از بالا رفتن نرخها در مسیرهای آبی پس از اعلام هزینههای جدید چین بوده است. خطوط کشتیرانی بزرگ مانند مرسک و هاپاگ-لوید نیز تغییراتی در مسیرهای خود ایجاد کردهاند تا از هزینههای بندری آمریکا و چین اجتناب کنند.

پیامدها برای نفتکشها و بازار انرژی
هزینههای تلافیجویانه چین، نرخ سفر کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ (VLCC) به این کشور را افزایش داده است. چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، اکنون با محدودیت عرضه نفتکشها مواجه است. شرکت مشاوره انرژی «اسپکتس» پیشبینی کرده است که نرخ کرایه نفتکشها در سهماهه پایانی ۲۰۲۵ افزایش بیشتری خواهد داشت.
معافیت محدود و تاثیر بر بازار فله خشک
شرکت «گیبسون شیپبروکرز» اعلام کرد که معافیت کشتیهای ساخت چین از هزینههای بندری، تنها بخشی از فشارها را کاهش داده است. با این حال، تعداد زیادی از کشتیهای تحت مالکیت یا مدیریت آمریکا همچنان تحت تاثیر قرار دارند. در بخش فله خشک نیز حدود ۶۰ تا ۷۰ کشتی، معادل یک درصد از ناوگان «کیپسایز»، مشمول هزینههای جدید شدهاند؛ موضوعی که به دلیل وابستگی بالای چین به تخلیه بار این کشتیها، میتواند بازار جهانی مواد خام را تحت فشار قرار دهد.
جمعبندی
افزایش هزینههای بندری ناشی از جنگ تجاری چین و آمریکا نه تنها ظرفیت حملونقل دریایی را کاهش داده، بلکه با بالا بردن نرخ کرایهها و محدود کردن عرضه کشتیها، تهدیدی جدی برای ثبات بازار جهانی و هزینههای مصرفکنندگان محسوب میشود. ادامه این روند میتواند پیامدهای گستردهتری بر تجارت بینالمللی و زنجیره تأمین جهانی داشته باشد.