تحقیقات انجام شده نشان میدهد که اکثر افراد عادی در طول روز بیش از ۱۶۰ بار تلفن همراه خود را بررسی میکنند. به همین دلیل است که گوشیهای موبایل پل ارتباطی قوی شما با آنها هستند. اما همه چیز به ارتباط کاربر با نحوه تبلیغات شما بستگی دارد. در میان تمام استراتژیهای بازاریابی موبایلی، اس ام اس مارکتینگ بیشترین بازدهی را دارد. این روش میتواند به عنوان یک مکمل عالی در کنار استراتژی شبکههای اجتماعی شما قرار گیرد.
نرخ باز کردن پیامکهای تبلیغاتی توسط کاربران، به بیش از ۹۸ درصد میرسد. این در حالی است که تنها حدود ۲۰ درصد محتواهای ایمیل مارکتینگ توسط مخاطبان باز میشود. در نتیجه برندهای مختلف میتوانند از sms مارکتینگ برای تبلیغات مؤثر و ارتباط قوی با مخاطبان خود استفاده کنند. تنها کافی است با شیوه صحیح استفاده از این استراتژی آشنا شده و آن را با دقت اجرا کنید.
در ادامه این مقاله سعی میکنیم به معرفی استراتژیهای و قوانین بازاریابی پیامکی پرداخته و به طور کلی ببینیم که sms مارکتینگ چیست. چنانچه قصد دارید از این روش برای بازاریابی برند خود استفاده کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
تعریف اسم ام اس مارکتینگ
Sms مارکتینگ نوعی بازاریابی است که کسب و کارها از آن برای ارسال پیغامهایی به مشتریان استفاده میکنند. همان طور که از نام این استراتژی مشخص است، کسب و کارها از سرویس پیام متنی یا همان ارسال پیامک کمک میگیرند. یک برند میتواند اطلاع رسانی از کمپینها، ارسال محتواهای تبلیغاتی، اخبار برند، فروش محصولات جدید و … را از این طریق به مشتریان اطلاع دهد.
شیوه بازاریابی پیامکی، مانند ایمیل مارکتینگ، یک کانال ارتباطی شخصی است. یعنی شما روی دریافت پیامک بازاریابی، محتوای به اشتراک گذاشته شده و زمان ارسال آن، کنترل کاملی دارید. همین مسئله بازاریابی پیامکی شما را از سایر شیوههای بازاریابی در رسانههای اجتماعی متمایز میکند. در شبکههای اجتماعی، شما محتواهای خود را در معرض دید عموم قرار داده و این مخاطب است که آن را انتخاب میکند. اما در این روش، شما مخاطبانی را که پیامک برای آنها ارسال میشود، انتخاب میکنید.
با استفاده از اس ام اس مارکتینگ، از ابتدا تا انتهای کمپین بازاریابی خود تجربه کاربران را تحت کنترل خواهید داشت. حالا که با تعریف اس ام اس مارکتینگ آشنا هستیم، لازم است بدانید که این استراتژی شامل انواع مختلفی است.
انواع استراتژی برای بازاریابی پیامکی
اگرچه به نظر میرسد که sms مارکتینگ بسیار ساده است، اما انواع مختلفی دارد که باید با دقت انجام شود. انواع استراتژی برای بازاریابی پیامکی که میتوانید انتخاب کنید، عبارت است از؛
۱. پیامک خوشامدگویی
زمانی که مشتریان شما در وب سایت ثبت نام کرده و شماره تلفن شخصیشان را وارد میکنند، یک پیامک خوشامدگویی دریافت میکنند.
۲. تبلیغات شخصیسازیشده
بعد از این که مشتریان شما از یک دسته محصولات خاص خرید میکنند، میتوانید پیشنهادات مشابه را در قالب پیامک تبلیغات شخصیسازی شده برای آنها ارسال کنید.
۳. معرفی محصولات جدید
اگر موارد جدیدی را به لیست محصولات خود اضافه کردهاید، میتوانید با ارسال پیامک به مشتریان آنها را مطلع کنید.
۴. اطلاعرسانی درباره کمپینها و تخفیفهای ویژه
اطلاع از تخفیفهای آخر فصل، پیشنهادهای جذاب، شرایط فروش ویژه و … میتواند با استفاده از اس ام اس مارکتینگ انجام شود.
۵. دعوت به پر کردن پرسشنامه
اگر برای ارائه خدمات جدید، تغییر مکان فروشگاه، رونمایی از محصول جدید، نحوه ارائه خدمات، تغییر لوگو و … نیاز به نظرسنجی دارید، میتوانید از بازاریابی پیامکی استفاده کنید. تنها کافی است لینک نظرسنجی را در قالب یک پیامک برای دعوت به پر کردن پرسشنامه توسط مشتریان ارسال کنید.
۶. ریمارکتینگ
یکی از بهترین راهها جهت ریمارکتنیگ برند، استفاده از اس ام اس مارکتینگ است.
نکات و قوانین اس ام اس مارکتینگ
برای این که روند بازاریابی پیامکی شما مؤثر بوده و به بهترین نحو اجرا شود، باید با قوانین آن آشنا باشید. همان طور که گفتیم، این شیوه بازاریابی تا حد زیادی میتواند روی افزایش فروش برند و همچنین موفقیت آن تأثیرگذار باشد. به همین دلیل، نکات و قوانین sms مارکتینگ را باید با دقت بررسی کنیم. این نکات عبارت است از؛
۱. زمان مناسبی را انتخاب کنید.
بر خلاف ایمیل که ممکن است فقط چند بار در روز بررسی شود، مردم تقریباً بلافاصله پیامکهای دریافتی خود را باز میکنند. این موضوع برای زمانی که میخواهید پیامهای فوری برای مخاطبان خود ارسال کنید عالی است. اما باید مواظب باشید که برای آنها مزاحمت ایجاد نکنید. باید زمانهای مناسبی از روز را برای ارسال پیامک انتخاب کنید.
شما نمیتوانید در یک فاصله زمانی کوتاه، تعداد زیادی پیامک ارسال کنید. به همین دلیل باید از شانس خود به بهترین شکل مکن استفاده کنید. اگر در ساعات نامناسبی از روز پیامکهای خود را برای مشتری ارسال کنید، به او نشان میدهید که برای زمان هیچ ارزشی قائل نیستید.
در برخی از کشورها قوانینی در مورد زمان ارسال پیامهای متنی بازاریابی وجود دارد. مثلاً کشور فرانسه در قوانین خود ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی و بازاریابی را در روزهای یکشنبه، تعطیلات یا هر زمانی بعد از ساعت ۱۰ شب، مجاز نمیداند.
۲. برای اس ام اس مارکتینگ اجازه بگیرید
اگر در زمان ثبت نام کاربران در وب سایت شما، شماره تلفن خود را اضافه میکنند به این معنی نیست که حتماً میخواهند از شما پیامکی دریافت کنند. بهتر است در زمان عضویت کاربران، از آنها سؤال کنید. این که برای اس ام اس مارکتینگ اجازه بگیرید، به مشتریان نشان میدهد که برای شما باارزش هستند.
۳. دستورالعملی برای خارج شدن از فهرست پیامکهای تبلیغاتی ارائه بدهید
برای این که مطمئن شوید روند sms مارکتینگ شما به بهترین شکل پیش میرود، دستورالعملی برای خارج شدن از فهرست پیامکهای تبلیغاتی ارائه بدهید. به این صورت، مشتریانی که واقعاً مشتاق باشند میتوانند در لیست شما باقی بمانند. این کار اثربخشی بازاریابی پیامکی را بیشتر میکند.
۴. لحن مناسبی داشته باشید
برای این که روند اس ام اس مارکتینگ برند شما از بیشتری میزان تأثیرگذاری برخوردار باشد، باید لحن مناسبی داشته باشید. داشتن یک لحن به خصوص نه تنها در پیامکها، بلکه در پستهای وبلاگ، محتواهای رسانههای اجتماعی، ایمیلها و … نیز باید دیده شود. این کار یک هویت واقعی و انحصاری به برند شما میدهد.
۵. حواستان به تعداد کاراکترها باشد
یکی دیگر از قوانین اس ام اس مارکتینگ این است که حواستان به تعداد کاراکترها باشد. یک پیامک تبلیغاتی در عین حال که کوتاه و مختصر است، باید هدف پیام را به درستی منتقل کند. پیامکهای بیش از حد طولانی به احتمال زیاد توجه کافی را از طرف مخاطبان دریافت نخواهند کرد.
۶. ذکر نام برند را در پیامک فراموش نکنید
هنگام ارسال پیامکهای انبوه به مشتریان، آنها را از طریق یک شماره کوتاه دریافت میکنند. به این معنی که مخاطبین شما متوجه نمیشوند که این پیامک از طرف شما ارسال شده است. به همین دلیل است که باید به مخاطبین خود اطلاع دهید که چه کسی پیام را ارسال کرده است. در نتیجه، ذکر نام برند را در پیامک فراموش نکنید.
۷. از sms مارکتینگ برای تکمیل استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید.
یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که راههای زیادی برای تعامل با مشتریان وجود دارد. همه این روشها با هم در ارتباط هستند تا یک سیستم بازاریابی قوی برای کسب و کارها ایجاد کنند. اس ام اس مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی، دو کانال مکمل یکدیگر هستند. شما میتوانید از هر دو کانال برای راه اندازی کمپین بازاریابی خود اقدام کنید. در حالی که ایمیلها یک راه عالی برای درج اطلاعات دقیقتر و کاملتر هستند، میتوانید از پیامک برای ارتباط نزدیک و سریعتر با مخاطبان استفاده کنید.
مزایای بازاریابی پیامکی
گوشیهای موبایل یکی از وسایل ضروری و همیشگی همراه ما هستند. به همین دلیل برندها میتوانند از آن برای اهداف بازاریابی خود کمک بگیرند. همان طور که میدانید، بازاریابی در دنیای دیجیتال بسیار گسترده بوده و انواع مختلفی دارد. در این میان، اس ام اس مارکتینگ مزایای متعددی نسبت به سایر اشکال بازاریابی دیجیتال دارد. مزایای بازاریابی پیامکی را در ادامه بیشتر بررسی میکنیم.
۱. سرعت بالایی دارد
بازاریابی پیامکی یکی از شیوههای سریع بازاریابی است. برخلاف بازاریابی در شبکههای اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ، این روش نیازی به طراحی تصویر برای مطابقت با دیگر محتواهای منتشر شده ندارد. همچنین پیامهای متنی محدودیت کاراکتری دارند، بنابراین نیازی به نوشتن طولانی هم ندارید. تولید و ارسال محتوا برای اس ام اس مارکتینگ سریع و آسان است.
علاوه بر این، پیامکها سریعتر از محتواهای شبکههای اجتماعی و یا ایمیلها به دست گیرندگان شما میرسند. مشتریان شما هنگام دریافت پیامک، اعلانهای آنی را در تلفن خود دریافت میکنند.
۲. نرخ باز شدن پیامکها همچنان بالاست
یکی دیگر از مزایای بازاریابی پیامکی این است که نرخ بازشدن پیامکها همچنان بالاست. اگر میخواهید مردم پیامهای شما را ببینند، ارسال پیامکهای متنی مؤثرترین راه برای این کار است. محتواهای sms مارکتینگ در ۹۸٪ مواقع باز میشوند.
۳. نرخ واکنش نشان دادن به آن بالاست
از آنجایی که پیامکها نرخ باز شدن بالایی دارند، نرخ واکنش نشان دادن به آن بالاست. میانگین نرخ واکنش برای پیامکها چیزی حدود ۴۵ درصد است؛ در حالی که نرخ کلیک در ایمیل معمولاً بیش از ۷ درصد نمیشود. به طور کلی، احتمال این که مشتریان شما روی لینکهای درون پیامکها کلیک کنند، نسبت به لینکهای قرار گرفته در ایمیل بسیار بیشتر است.
۴. قابل تحلیل است
اگر میخواهید میزان موفقیت بازاریابی برند خود را بررسی کنید، باید روشی را انتخاب کنید که قابل تحلیل است. دادههای حاصل از روند اس ام اس مارکتینگ قابل تحلیل بوده و شما میتوانید موفقیت آن را کاملاً سنجش کنید.
ابزارهای sms marketing
بازاریابی پیامکی و ارائه خدمات مشتریان از طریق پیامک به ابزاری بیش از یک برنامه پیام رسانی ساده در تلفن شما نیاز دارد. ابزارهای sms marketing به طور اختصاصی برای این کار طراحی و عرضه میشوند. این ابزارها به شما کمک میکند تا پیامکها را به بهترین شکل در استراتژیهای بازاریابی و خدمات مشتری خود ارسال کنید. برخی نمونههای داخلی و خارجی را در ادامه بررسی میکنیم.
سرویس ارسال پیامک نجوا
یکی از نمونههای داخلی که میتوانید برای ارسال پیامک انبوه از آن استفاده کنید، سرویس ارسال پیامک نجوا است. با این ابزار میتوانید کمپینهای sms مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی و پوش نوتیفیکیشن را تنها با استفاده از یک پنل اجرا کنید. علاوه بر این، امکان شخصی سازی و زمان بندی پیامکها با استفاده از این پلتفرم فراهم است. همچنین میتوانید دادههای نهایی را از طریق گزارش گیری از این پنل برای بررسی موفقیت کمپین خود بررسی کنید.
ابزار Sparkcentral
ابزار Sparkcentral تمام پیامهای خدمات مشتری شما را در یک صندوق ورودی ارائه میدهد. از آنجایی که مشتریان ممکن است در چندین پلتفرم مختلف با شما ارتباط برقرار کنند، این یک ابزار کلیدی برای اطمینان از پاسخگویی دقیق به تمام مشتریان است. Sparkcentral همچنین به شما امکان میدهد تا از رباتهای چت استفاده کنید.
پلتفرم EZ Texting
پلتفرم EZ Texting به شما این امکان را میدهد که پیامکهای یک کمپین اختصاصی را به لیست انتخابی خود ارسال کنید. کمپین بازاریابی پیامکی شما میتواند شامل مسابقات، تخفیفها، کدهای تبلیغاتی و همچنین پیامهای تراکنشی باشد. این ابزار همچنین یک فرم داخلی وب ارائه میدهند که کمک میکند تا مشترکان ایمیل و بازدیدکنندگان وب سایت را به مشترکین پیام کوتاه تبدیل کنید.
ابزار Omnisend
ابزار Omnisend الگوهای پیامکی و گردش کار از پیش طراحی شده برای پیشنهادات سبد خرید، تأیید سفارش و ارسال آنها دارد. همچنین ابزارهای انتخاب نحوه ارسال پیامک مانند پاپ آپها و صفحات فرود را ارائه میدهد. این ابزار همچنین از ارسال MMS پشتیبانی میکند. بنابراین میتوانید GIF و تصاویر را همراه پیامهای متنی خود ارسال کنید.
شروع اس ام اس مارکتینگ
استفاده از بازاریابی پیامکی برای برندها به هیچ وجه پیچیده نیست. در واقع، شروع sms مارکتینگ حتی از بازاریابی ایمیلی یا رسانههای اجتماعی نیز آسانتر است. این سادگی به این دلیل است که شما نیاز به طراحیهای پیچیده ندارید و تنها کافی است یک متن کوتاه و تأثیرگذار بنویسید که درون پیامکها قرار بگیرد. اگر میخواهید بدانید که برای شروع بازاریابی پیامکی باید چه کاری انجام دهید، مراحل زیر را دنبال کنید.
۱. فهرستی از مخاطبانی تهیه کنید که تبلیغات پیامکی را انتخاب کردهاند
در بسیاری کشورهای دنیا، ارسال پیامک به افرادی که صریحاً به شما اجازه انجام این کار را ندادهاند، خلاف قوانین است. قبل از راه اندازی یک کمپین بازاریابی پیامکی، فهرستی از مخاطبانی تهیه کنید که تبلیغات پیامکی را انتخاب کردهاند. افرادی را که مطمئن نیستید این اجازه را به شما ندادهاند، از فهرست خود حذف کنید. استفاده از یک نرمافزار میتواند به شما در جمعآوری اطلاعات مشتری و اطمینان از اجازه آنها برای دریافت پیامک کمک کند.
شما میتوانید شماره مشتریان را یا به صورت حضوری در هنگام خرید و یا در زمان ثبت نام در وب سایت جمع آوری کنید. باید حتماً به آنها اطلاع دهید که در لیست اس ام اس مارکتینگ شما قرار داشته و پیامکهای تبلیغاتی از طرف شما دریافت میکنند.
۲. یک ابزار مناسب انتخاب کنید
شما برای شروع sms marketing برند خود به نرم افزاری نیاز دارید که ارسال پیامک را به صورت خودکار انجام دهد. برخی از این ابزارها تنها برای ارسال پیامک طراحی شدهاند اما برخی دیگر را میتوانید در شیوههای دیگر بازاریابی خود استفاده کنید.
یک ابزار بازاریابی پیامکی از شما میخواهد فهرستی از اطلاعات تماس مشتری را آپلود کرده و دادههای کمپین را علاوه بر سایر جزئیات بازاریابی شما ردیابی میکند. مزیت انتخاب یک برنامه مناسب برای این کار، این است که میتوانید اطلاعات جمعآوری کنید، دادهها را مدیریت کرده و کمپینهای خود را برای فروش و موفقیت بیشتر برنامه ریزی کنید.
۳. متن مناسبی بنویسید
یکی از مزایای اصلی بازاریابی پیامکی در این است که نیازی به متنهای طولانی ندارید. در روند ایمیل مارکتینگ باید متنهای طولانی و مؤثری بنویسید اما متنهای بازاریابی پیامکی شما هر چه کوتاهتر باشد بهتر است. برخی از ابزارهایی که برای این شیوه از بازاریابی طراحی شدهاند، به شما برای نوشتن متن بهینه پیامکها کمک میکنند.
۴. دنبال کردن و تحلیل نتایج را فراموش نکنید
پس از ارسال پیامکها در sms markrting دنبال کردن و تحلیل نتایج را فراموش نکنید. اگر درون متن پیامکها لینکی را وارد کردهاید، ببینید چند نفر روی آن کلیک کردهاند. اگر کد تخفیف ویژهای ارائه کردهاید که مختص کمپین پیامکی شماست، ببینید چه تعداد از مردم هنگام خرید از آن استفاده کردهاند و چه تعداد فروش به واسطه این تخفیفها ایجاد شده است. این ارقام را با تعداد پیامهایی که ارسال کردهاید مقایسه کرده و موفقیت کمپین خود را ارزیابی کنید.
جمع بندی نهایی
مشتریان شما زمان زیادی را در طول روز با گوشیهای همراه خود صرف میکنند. به این ترتیب، با sms مارکتینگ میتوانید به راحتی با پیشنهادات کوتاه و جذاب به آنها دسترسی پیدا کنید. بازاریابی پیامکی فرصتی عالی برای شما ایجاد میکند تا روابط خود را با مشتریان عمیقتر کنید. البته از آنجایی که این روش ارتباط نزدیکتری با مخاطب ایجاد میکند، باید استراتژی دقیقتری را برای ارسال پیامکها در پیش بگیرید.
پیامهای متنی یک راه عالی برای ایجاد وفاداری به برند هستند، اما در صورت عدم استفاده صحیح از این روش، ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید. از این رو سعی کردیم تا در این مقاله در وهله اول ببینیم که اس ام اس مارکتینگ چیست و سپس به معرفی استراتژیها و قوانین بازاریابی پیامکی بپردازیم. چنانچه میخواهید از این روش برای بازاریابی برند خود استفاده کنید، مطالعه این مطلب میتواند برای شما مفید باشد.
نوشته SMS مارکتینگ چیست؟ معرفی استراتژیها و قوانین بازاریابی پیامکی اولین بار در آکادمی اینفوگرام. پدیدار شد.