
انجام ۵۷ هزارو ۲۲۸ مأموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
در فاصله ۱۵ تا ۲۱ شهریور، مرکز فوریتهای پزشکی تهران میزبان بیش از ۵۷ هزار تماس با شماره ۱۱۵ بود که از این تعداد، ۲۴ هزار و ۱۰۰ مورد به مأموریت عملی منجر شد. این حجم بالای تماس در کنار نزدیک به دو هزار تماس مزاحم، فشار قابلتوجهی بر سامانه اضطراری پایتخت وارد کرد و نشان داد مدیریت منابع و اولویتبندی پاسخها بیش از پیش ضرورت دارد.
آمار برجسته هفته گذشته
- مجموع تماسها با ۱۱۵: ۵۷٬۲۲۸ مورد
- مأموریتهای ثبتشده: ۲۴٬۱۰۰ عمل انتقال و خدمت در محل
امراض ترافیکی همچنان سنگین از کل مأموریتها، حدود ۴٬۶۷۹ عملیات (معادل ۱۹.۴ درصد) به حوادث رانندگی اختصاص داشت. این رقم با وجود کاهش نسبی نسبت به ماههای گذشته، همچنان نمایانگر ضرورت تقویت آموزش و بهبود زیرساختهای امدادی در بزرگراههاست.

بالگردهای نجات: ۷ سورتی، ۵ انتقال
اورژانس هوایی تهران در این مدت ۷ سورتی پرواز انجام داد که منجر به انتقال ۵ مصدوم از مناطق دوردست یا صعبالعبور شد. این عملکرد گرچه محدود به حجم اندک مأموریت است، اما در بیواسطهترین شرایط میتواند زندگی را نجات دهد.
راهکارهای پیشنهادی برای کاهش فشار
- ارتقای آموزش همگانی در استفاده بهموقع از ۱۱۵
- توسعه سیستمهای هوشمند برای تفکیک سریع تماسهای ضروری از غیرضروری
این هفته نشان داد که همگامسازی فرآیندهای پاسخگویی با تکنولوژی و مشارکت فعال شهروندان، کلید مدیریت بهینه اورژانس است. کاهش تماسهای مزاحم و افزایش توان عملیاتی بالگردها و پایگاهها میتواند فاصله بین بحران و درمان را کوتاهتر کند و جانها را در پیچوخم خیابانهای تهران بیش از پیش محافظت نماید.