با گذشت بیش از یک ماه از پایان جنگ ۱۲ روزهای که به لغو شمار زیادی از پروازهای مسافری انجامید، هنوز بسیاری از مسافران موفق به دریافت مبالغ پرداختی بابت بلیتهای کنسل شده نشدهاند. این موضوع نارضایتی گستردهای در میان خریداران بلیت ایجاد کرده است؛ نارضایتیای که از سوی یکی از شهروندخبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما نیز به گوش مسئولان رسانده شده است.
در پی لغو پروازها در روزهای بحرانی جنگ، خریداران بسیاری اقدام به ثبت شکایت و پیگیری بازپرداخت هزینههای خود کردهاند، اما متأسفانه پاسخهایی که از سوی شرکتهای هواپیمایی دریافت شده عموماً مبهم و تأخیری بوده است. یکی از شهروندان در پیامی اعلام کرده است:
«با سلام، بنده از طریق یکی از وبسایتهای فروش بلیت هواپیما اقدام به خرید بلیت برای تاریخهای جنگ ۱۲ روزه کرده بودم، اما پرواز کنسل شد و تا امروز هیچ مبلغی به حسابم برگشت داده نشده. با وجود تماسها و پیگیریهای مکرر، تنها پاسخی که دریافت کردهام این بوده که “یک هفته دیگر صبر کنید”. شرکت هواپیمایی اصلاً تلفن پاسخ نمیدهد و تنها امکان گذاشتن پیام وجود دارد که باز هم پاسخ نهایی همان تعویق مجدد است. از رسانه ملی درخواست دارم که به این موضوع رسیدگی کند و روشن شود چرا بازپرداختها اینقدر به تعویق افتادهاند.»
بسیاری از مسافران معتقدند در شرایط بحرانی جنگ، شرکتهای هواپیمایی باید با سرعت و شفافیت بیشتری عمل میکردند. حال که خسارتهای مالی از سوی مردم پرداخت شده، انتظار دارند تا حقوق مسافران در اولویت قرار گیرد و پاسخگویی از سوی شرکتهای مسئول انجام شود.

ضروری است نهادهای نظارتی و رسانهها با جدیت بیشتری به این مشکل بپردازند و با پیگیری مستمر، شرکتهای هواپیمایی را موظف به بازگرداندن مبالغ کنسلی کنند. شفافیت، مسئولیتپذیری و حمایت از حقوق مشتریان باید در راس عملکرد سازمانهای مرتبط قرار گیرد.
آیا در روزهای آینده شاهد اقدامات مؤثر در جهت رفع این مسئله خواهیم بود؟ کاربران و مسافران منتظر پاسخ رسمی و بازگشت حقالناس هستند.