
حضور ایران در ۶ نمایشگاه خارجی با کمک یارانهای دولت
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراثفرهنگی از اعطای یارانه کامل برای تامین هزینههای اجاره فضا و ساخت غرفه در شش نمایشگاه گردشگری مهم تا پایان بهار ۱۴۰۵ خبر داد. این تصمیم در پی آسیبهای گسترده فعالان صنعت گردشگری پس از جنگ ۱۲ روزه اخیر و بهمنظور ترمیم چهره ایران در عرصه بینالملل اتخاذ شده است.
از نگاه معاونت گردشگری، معرفی ظرفیتهای منحصربهفرد کشور و بازسازی اعتماد خارجیها نیازمند دیپلماسی فعال در رویدادهای جهانی است. نمایشگاههای بینالمللی گردشگری، علاوه بر ایجاد فرصتهای بازاریابی مستقیم، بستری برای مذاکره با سرمایهگذاران و شبکهسازی میان بخش دولتی و خصوصی به شمار میروند.

مزایای حضور در این رویدادها عبارتند از:
- معرفی مستقیم جاذبهها به مدیران و توراپراتورها
- توسعه همکاریهای بلندمدت با شرکای بینالمللی
- دستیابی به بازارهای جدید و افزایش صادرات خدمات گردشگری
- تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی کشور
اولین گام این طرح حمایتی حضور ایران در نمایشگاه گردشگری گوانگجو چین (CITIE ۲۰۲۵) در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۴ با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بود. بر اساس برنامه اعلامشده، شش نمایشگاهی که یارانه دولت شامل آنها میشود، عبارتند از:
- CITIE گوانگجو، چین (۲۱–۲۳ شهریور ۱۴۰۴)
- نمایشگاه گردشگری سلیمانیه، عراق (آبان ۱۴۰۴)
- FITUR مادرید، اسپانیا (بهمن ۱۴۰۴)
- EMITT استانبول، ترکیه (بهمن ۱۴۰۴)
- PTM کراچی، پاکستان (فروردین ۱۴۰۵)
- AITF باکو، آذربایجان (فروردین ۱۴۰۵)
انتظار میرود این ابتکار، ضمن جبران خسارات گذشته، زمینه را برای جذب گردشگران جدید، انعقاد قراردادهای مشترک و ترویج برند گردشگری ایران در بازارهای کلیدی جهان فراهم کند.